Fjaþrárglúfur.

De Fjaðrárgljúfur is een kloof in het zuiden van IJsland, iets ten westen van het plaatsje Kirkjubæjarklaustur. Door deze kloof stroomt de kleine Fjaðrá rivier die even verderop in de rivier Skaftá uitmondt. De Fjaðrárgljúfur is een groene kloof. Hij is wisselend breed, ongeveer 100 m hoog en 2 km lang. De kloof loopt door een hyaloclastisch (zacht granulair) gesteente, waar zich lagen gestolde magma en andere intrusies in bevinden. De gehele formatie is zo’n 2 miljoen jaar geleden ontstaan.
Bron: Wikipedia

Volgens velen de mooiste kloof van IJsland. Twee kilometer lengte en honderd meter diepte, waar je helemaal langs kunt lopen. De meeste mensen kiezen voor een wandeling langs een wandelpad op de rand van de canyon en tegelijkertijd genieten van het uitzicht boven de canyon. Maar je kunt ook in de kloof lopen alleen zult je dan wel rekening moeten houden met natte voeten.

Rij vanaf weg 1 de weg 206 in; daar waar deze weg rechtsaf gaat, moet u rechtdoor rijden richting “Holt” tot aan de volgende brug, waar u de auto/kampeerauto kunt parkeren.  Er kunnen er maar een paar tegelijk staan, dus er zal een beetje geschoven moeten worden. Ook zie je hier diverse watervallen door de hoogteverschillen. Een bezoek aan de Fjaðrárgljúfur kloof behoort tot een van de hoogtepunten van IJsland. Het ruige landschap spreekt tot de verbeelding. Je ziet hier opvallend steile rotsen bij een rivier die door het landschap kronkelt. De rotsen zijn donker, met her en der groene begroeiing.
Als je de foto’s ziet ben je verkocht.