2003-2 Duitsland

Op naar het noorden….

Als we om half tien die morgen van de 23st. mei op de noordelijke rondweg van Groningen rijden zie ik plotseling in m’n spiegel de caravan van Hannie & Arie achter me opduiken. Om tien uur hadden we afgesproken op de parkeerplaats bij de “Dikke Linde”, daar hebben we eerst maar even een kopje koffie gedronken en lekker bij gekletst. Vervolgens op naar Oldenburg waar we bij de Famila nog wat inkopen willen doen, we eten er gelijk maar evesoltau 06n een broodje want het is dan inmiddels rond het middaguur geworden, tijd om door te stoten naar Soltau, de bestemming van deze dag. Echt eenvoudig is dat nog niet want rondom Bremen komen we in een file terecht die ons zeker 1,5 uur ophoudt. De middag is dan ook al voorbij als we de camping opdraaien, Hannie heeft een plaatsje voor ons gereserveerd zodat we er in elk geval wel terecht kunnen. De avond brengen we door met kletsen, kaarten, kletsen en kaarten.(+eten en drinken). In de informatie die we bij de receptie kregen ontdekte ik dat er op zaterdag morgen een markt wordt gehouden in Soltau, en omdat we daar alle vier wel van houden besluiten we om daar maar heen te gaan. Vanaf de camping is het een half uurtje lopen via het prachtige “Röderspark” we lopen er gedeeltelijk lansoltau 02gs een beekje, echt een heel mooie wandeling. In een meertje vol met waterlelie’s kwaken de kikkers en staat een reiger doodstil op z’n buit te wachten. Het marktje wordt, erg intiem, in de winkelstraten van Soltau gehouden maar bestaat voor het overgrote deel uit stalletjes met groenten en fruit, Sparkel, schinken, wurst und eisbein. Daarnaast veel bloemen en tuinplanten, maar wel erg gezellig. Op een terrasje laten we ons verrassen met een paar enorme taartpunten. Daar weten we wel weg mee al kost dat wat moeite. Ik vertel dit om aan te geven dat we de middagmaaltijd maar overslaan want we moeten toch wat ruimte creëren voor het lopende buffet dat we voor vanavond hebben besteld in het restaurant van de camping. Deze camping, “het Röderspark” is prachtig aangelegd en keurig onderhouden, niet te verwonderen is dus dat ook het buffet uitstekend is verzorgd en ons erg goed smaakt. Na afloop kregen we nog een schnaps van het huis aangeboden, de glaasjes vond Gep zo mooi dat ze er twee van kocht voor in de camper, “Hexenknūppel” is de naam van het drankje. Terug in de caravan kwamen al gauw de kaarten weer op tafel en werd er om hardst om de puntjes gestreden.

luneburgLunenburg

lunenburg

Zondag 25.5 na het ontbijt vertrekken we voor een rondrit over de “Luneburger heide” op een boerenmarkt die gehouden wordt in het dorpje Haverbeck kijken we nog even rond om vervolgens door te rijden naar Hanstedt een aardig dorp vlak bij Lunenburg. Ook hier ontdekken we een boerenmarktje, maar dan wel een beetje groter dan die vorige. Ook hier komt er weer “Torte” op tafel, buikje, buikje, wat heb je het weer goed, dat wordt een weekje vasten na dit weekend. De taarten waren echter gebakken door huisvrouwen ten bate van een goed doel, waarmee we ons dus een legitieme reden hebben aangepraat om ons er toch aan te vergrijpen. Luneburg stond als volgende pleisterplaats op ons programma, de auto op een oud marktpleintje geparkeerd en aan de wandel. Een oud plaatsje is het met veel leuke oude geveltjes. De avond wordt uiteraard weer geheel besteed aan kaarten eten en kletsen, het was weer een oergezellig weekend.

Maandagmorgen 26.5
Ontbijten, inpakken en afscheid nemen, wij naar het oosten, Hannie & Arie naar het westen, terug naar huis inpakken voor de volgende vakantie woensdag a.s. Om half tien rijden we richting Berlijn via Hannover is dat ruim 350 km, maar het gaat lekker vlot zodat we om 2 uur voor de gesloten poort van de camping Sanssouci in Potsdam staan. Om 3 uur gaat hij pas open zo
dat we besluiten eerst Potsdam maar eens te gaan bekijken. Het prachtige paleis “Sanssouci” gaan we nu niet in, daar zijn we in ‘89 al met Karen& Gebhardt naar binnen geweest. We parkeren de camper in een straatje en lopen naar het centrum, waar we wat in de winkelstraten rond lopen een kopje koffie drinken en een leuk wijkje ontdekken das “Hollandische viertel” met erg leuke designwinkeltjes, een metalen slapende kikker is de buit. (kadootje voor vaderdag, zijn we daar ook maar weer klaar mee). Om vijf uur draaien we de camping op en gaan een hapje eten. Gebrek aan slaap dit weekend brengt ons er toe om voor 10.00 uur de oogjes te sluiten.

Dinsdagmorgen 27.5
staan we op tijd op om Berlijn te verkennen, met het transferbusje van de camping worden we naar de bahnhof gebracht hiervandaan gaan we met een luxe tram naar Potsdam, dat is best nog wel een grote stad want het duurt wel een half uur voor we aan het

Checkpoint Charly

andere eind van de stad zijn. Daar stappen we over in de trein die ons naar de Alexanderstrasse brengt. Al met al is het een reis van 1,5 uur. Op deze reis komen we in gesprek met een journalist uit Basel, hij staat ook op onze camping, hij wijst ons een beetje de weg in het openbaar vervoer van Berlijn. Als we uitstappen lopen we eerst naar de “Reichstag” dat gebouw is geheel gerestaureerd en er bovenop is een grote glazen koepel aangebracht van wel 100 meter doorsnede waar je binnenin spiraalgewijs naar boven en rond kan lopen. Je moet er een prachtig uitzicht hebben over Berlijn, helaas staat er een lange rij voor waar we ons achter aan moeten sluiten. Maar dan lezen we dat de koepel “leider geschlossen ist” omdat ze 2 dagen nodig hebben om het “zauber zu machen”. Domme pech dat, dat net op onze dagen in Berlijn moet gebeuren. Maar niet getreurd we lopen verder de stad in en zwerven gewoon een beetje rond, ook nemen we af en toe een stukje metro. De berliner dom, checkpoint Charley, kurfursterdam, en de branderburger tor. Vermoeid gaan we terug naar de camping. Het transferbusje komt om vijf uur dertig bij de bahnhof, maar daar willen we niet op wachten daarom lopen we de drie kilometer maar naar de camping, met als gevolg een paar fikse blaren onder de voetjes van Gep.

Berlijn

Woensdagmorgen 28.5
blijven we rustig op de camping, poetsen boenen en bedden in de zon, de tijd wordt goed besteed. We hebben besloten om niet meer de stad in te gaan, Berlijn valt ons toch een beetje tegen, veel grote en mooie gebouwen, maar niet erg sfeervol, echt intiem is de stad niet. Tegen elf uur zijn we vertrokken, eerst een stukje over de ringweg E10 rond Berlijn en vervolgens over de E273 langs allemaal kleine stadjes, eerst inkopen doen in Kremmen, Oranienburg, en nog veel kleine dorpjes rijden we door, om een uur of twee slaan we een zandpad in en rijden over bospaden en lanen door het weiland. Daar vinden we een leuk plaatsje, wij in het zonnetje de camper onder de bomen. Het is ons al gauw een beetje te warm in de zon. Tegen een uur of zes vertrekken we richting Prenzlau waar we om half negen aan willen komen. we werden daar ontroerend hartelijk ontvangen door de gehele familie. Tot laat in de avond zitten we bij te praten, leuk.

Donderdag 29.5
stappen we om half tien allemaal op de fiets want we gaan een lange fietstocht maken om de Uckersee heen met een groep bekenden/vrienden van Katja & Gebhardt. Deze tocht maken ze al jaren lang op met hemelvaartsdag, het is inmiddels een traditie geworden. Al na tien minuten moet er een fiets gerepareerd worden, waarbij direct de koffie, schnaps, worst, kaas en snoep te voorschijn komt, dat beloofd wat vandaag. Het is een gezellig groepje waarin we direct goed zijn opgenomen, mede hierdoor wordt onze Duitse uitspraak steeds beter, de grappen en grollen vliegen over en weer. Na ongeveer twintig kilometer komen we bij een zomerhuisje van weer een ander vriend, Klaus Kohler, die heeft de drank en hapjes al klaar staan. We blijven hier een paar uur om uit te rusten zeggen ze, maar ik denk dat ze alleen maar door gaan totdat alle flessen leeg zijn. Er arriveren steeds meer mensen, vrienden en familie, het wordt een geweldig tuinfeest en omdat het prachtig zonnig weer is gaan we zelfs nog gaan zwemmen in de Uckersee, het glasheldere water is hier al 20 graden. Aan het eind van de middag rijden we weer verder naar een dorpje vlakbij Prenzlau daar viert een andere vriendin haar vijftigste “geburtstag” ook daar staat de drank en de barbecue alweer klaar, als we eindelijk tegen negen uur vermoeid verder rijden, komen we uitgeteld thuis. Veertig kilometer hebben we op de teller staan en het is dan ook tien uur als iedereen in bed kruipt na eerst nog een sorbet gegeten te hebben.

Klaar voor een ritje op de "Goldwing"

Klaar voor een ritje op de “Goldwing”

Vrijdag 30.5
laat opgestaan, dit wordt een lekker luie dag, eigen gebakken brood bij het ontbijt, wat foto’s verwerkt op de computer, e-mails verstuurd, koffie “mit torte”, en vervolgens met Gebhardt een rondje gereden op z’n Honda Goldwing. Onderweg hebben we een windmolen bezichtigd van 100 meter hoog, nog zonder de wieken. Daar waren een paar monteurs bezig en we mochten even binnen kijken. Toen we thuis kwamen hadden de dames de was gedaan, het huis gezogen en een heerlijke taart gebakken voor bij de koffie. Maar eerst hebben we lekker spargel gegeten. S’avonds zijn we nog naar een fakkeloptocht wezen kijken in Prenzlau, maar dat stelde niet veel voor. Met Katja en Omi een wandeling langs de vestingwallen van de stad gelopen en toen weer naar huis waar we op het terras hebben gegeten heerlijk in de zon. Natijd oude herinneringen opgehaald en foto’s en dia’s bekeken.

Zaterdag 31.5.
Wat laat naar Tempin vertrokken want Katja moest plotseling nog invallen voor een taxirit. Het is weer prachtig weer en op de camping templin was het druk, ook Gebhardt en ik hadden het druk want we hebben een nieuwe koelkast in gebouwd in de caravan. Onderhand zijn de dames kunstzinnig bezig met glasschilderen bij de buurvrouw. Als zoete kinderen zijn ze daar uren zoet mee. Ze schilderen het op een stuk plastic en als dat 24 uur gedroogd is kan het van het plastic afgetrokken worden en ergens op worden geplakt. Gep wil de camper met haar schilderijtje opvrolijken. Tegen zes uur waren we weer thuis om te eten, dat kon weer op het terras, barbecuen. Na roerend afscheid te hebben genomen reden we om ongeveer negen uur richting Sassnitz waar we om kwart voor twaalf aan kwamen, om 5 voor twaalf lagen we in bed te ronken. (nadat we de wekker op zes uur hadden ingesteld).