2003-7 Frankrijk

Herfstvakantie 2003 naar Frankrijk

Vrijdag 10.10.03 kwart over acht reden we uit Zuidhorn weg, al te vlot ging het niet want het was nogal druk op de weg maar om half elf zaten we dan toch achter de koffie in de buurt van Ermelo. Het broodje met soep kwam na Antwerpen aan de beurt. Tegen twee uur zaten we op de ons reeds bekende GOP in Gent, door werkzaamheden aan de wegen was het toch nog even zoeken geblazen. Als enige stonden we bij de sporthal “driebeek” en na de koffie zaten we al weer in het trammetje naar het centrum want voor die ene euro kun je dat hele stuk toch niet gaan lopen nietwaar. Toch blijft het een leuke stad en waar ze bovendien ook noch eens heerlijke wafels verkopen. Na een paar uurtjes rond te hebben gelopen gingen we terug om lekker te gaan lezen in de camper. In de loop van de avond kwam er toch nog een buurmancamper naast ons staan. De kachel aansteken was niet nodig zo warm was het nog in ons huisje en daarbij had Gep nog wel een paar warme pyjama’s voor ons beiden aangeschaft.

Zaterdag 11.10.03 Laat opgestaan en ontbeten, toen nog even een praatje gemaakt met onze buurman. Dit bleken Ieren te zijn die een week geleden hier in België een Hymer camper hadden gekocht om daar een jaar lang mee rond te trekken in Europa, aardige mensen. We konden hen nog een aantal tips geven over campings en vrije plaatsen. Toen aan de rit naar Frankrijk, dat ging vlot, en om een uur of drie waren we op ons doel aangekomen “Le Treport” een grote GOP waar al zeker dertig campers stonden. Le Treport is een leuk havenstadje aan de voet van hoge krijtrotsen. Aan de boulevard waren het vooral eethuisjes, souvenirwinkeltjes en visrestaurants. Dat laatste is geen wonder want het is een vissershaven en er wordt hier ontzettend veel schaal- en schelpdieren aan wal gebracht, mossels, kokkels, oesters, coquilles St.Jacques, kreeften en garnalen. We zien dan ook in de restaurants mensen achter gigantische schalen “fruit de Mer”zitten, het water liep me in de mond, maar een zak heerlijke “Churros” is natuurlijk ook niet te versmaden. Een leuke wandeling langs de boulevard en terug over het strand bracht ons met de armen vol stenen weer terug bij de camper.

Zondag 12.10.03 de zon schijnt als we wakker worden, en als we op pad gaan rijden we al snel door het heuvelachtige landschap van Normandië. Meestal is het vrij vlak land hoog boven het water en dan plotseling duiken we een dalletje in, en meestal ligt daar dan een klein dorpje. In Veule les Roses zetten we de camper aan de kant en lopen het dorpje in. Direct komen we al langs een bron waar het water tussen de rotsen door omhoog borrelt en een riviertje vormt dat we volgen door het dorp. Op diverse plaatsen zijn er watermolens in aangebracht en we zien prachtige riet gedekte huisjes die prachtig zijn gerestaureerd. Het riviertje, dat nog geen 25 cm diep is zit stikvol met mooie grote forellen die roerloos in het snel stromende water staan. Uiteindelijk komen we aan de “plage” waar een paar vissers hun vangst sorteren en te koop aanbieden. Vervolgens rijden we door naar Etretat, parkeren de camper en lopen door het toeristische centrum naar de “plage”, hier hebben we een prachtig uitzicht op de mooiste krijtrotsen van deze kuststrook. We liggen een half uurtje in de zon op het keien strand, waarna we doorrijden via Le Havre naar Honfleur waar we op een grote camperplaats terecht komen bij de haven.

Maandag 13.10.03 We gaan vanmorgen eerst het stadje bekijken, dat bekend staat als het mooiste havenplaatsje van de Normandische kust. Inderdaad is het een prachtig stadje met prachtige oude gebouwen en een prachtige, geheel houten kerkje met mooie gebrandschilderde ramen er in. In veel van de huisjes in de kronkelige straatjes zijn kunstwinkels gevestigd en uiteraard ook de onvermijdelijke souvenirwinkels. Terugkomend bij onze camper liep daar een oude inwoner van Honfleur rond onze camper, met handen en voeten komen we er achter dat hij ook een hobby heeft van 10 jaar oud en dat hij binnenkort vertrekt naar zuid Portugal om te overwinteren. We rijden door naar een plaats aan de kust bij Caen waar een museum is over de landing op 6 juni 1944. Ik bekijk het museum over de verovering van de “Pegasus brug” bij Ranville. We vinden een plaatsje bij een cinema 360 boven op de rotsen bij Arromanches, hier is tijdens de eerste dagen van de landing een kunstmatige haven aangelegd. Morgenvroeg gaan we de film bekijken in de cinema. In de avond lopen we nog door Arrowmanches en drinken een kop koffie op een terras. Later als we weer in de camper zitten komt een Nederlandse buurvrouw ons nog een paar plakken zelfgebakken notencake brengen, ze heeft namelijk net zo’n wonderpan als Gep ook heeft.

Dinsdag 14.10.03 Om 10 over 10 gaan de film beginnen, deze wordt gedraaid in een grote ronde zaal met rondom 9 schermen je krijgt daadoor het gevoel of je er midden tussenin staat. het is een spectaculaire film over de landing hier in Normandië, het is werkelijk indrukwekkend wat er toen allemaal is gebeurt in deze omstreken je wordt er echt stil van. na nog een praatje te hebben gemaakt met de buurman gaan aan de rit naar Bayeux waar we door het centrum heen rijden. De straatjes worden steeds smaller en uiteindelijk moet ik zelfs met 2 wielen over het trottoir rijden omdat de straat zo smal werd. Onze indruk van Bayeux is niet zo positief en daarom nemen we de snelste weg naar Le Mont St.Michel. Hier is een grote parkeerplaats waar we ook mogen overnachten. Na een dutje te hebben gedaan gaan we aan de wandel het stadje in, het is een leuk stadje dat is gebouwd op een rots midden in op de wadden. Smalle straatjes kronkelen tegen de rotsen omhoog waar bovenop een enorme kathedraal is gebouwd. Helemaal boven hebben we nog een leuk gesprek met een Amerikaans echtpaar die hier in een hotel logeren.

wWoensdag 15.10.03 Direct nadat we weg reden zagen we een zeehond zwemmen in de getijde geul direct naast de weg van Mont St.Michel naar het vaste land. We volgen de kustweg richting St.Malo en via Cancale ligt een mooie route naar de Pointe du Grouin daar maken we een leuke wandeling langs de steile rotsen naar het puntje. Tussen het vaste land en Ile des Landes, een klein eilandje vlakbij staat een enorme getijde stroom waar veel vissers van profiteren, er zit vermoedelijk veel vis. Als we de kust verder volgen komen we in St.Malo waar we de camper bij de haven parkeren en de oude stad inlopen. Nou dat viel ons wat tegen, volgens onze informatie moet dit een erg aardig stadje zijn, maar ten eerste waren alle straten praktisch uitgestorven en verder was het geen gezellig centrum, allemaal hoge saaie huizen en rechte straten. We waren dan ook al binnen een half uur weer aan de rit naar ons doel voor vandaag “Fort la Latte” dichtbij “Cap Frehel”. Op de parkeerplaats van het fort mogen we overnachten. Eerst hebben we een uurtje van de zon genoten en vervolgens aan de wandel om het fort te bekijken. Het ligt op het uiterste puntje van de rotsen en volgens de legende moet met de bouw al zijn begonnen in het jaar 937. Ze zijn er nu druk mee aan het restaureren. Het is wel een leuk oud kasteel maar nog erg kaal en ongemeubileerd.

Vrijdag 17.10.03 Het is alweer half tien als we weer rijden, langs de Loire naar Tours, waar het erg druk is en we met geen mogelijkheid een plaatsje kunnen vinden voor onze camper dus door naar Amboise, van het zelfde laken een pak. Vervolgens draaien we bij Blois de A10 op richting Orleans en door naar Parijs. Daar nemen we de buitenste ring A104 zodat we in een grote boog om de stad heen rijden en gaan richting Reims. Vlak voor Reims gaan we in Vandieres, een heel klein dorpje, in de boomgaard staan van een wijnboer. Het is een kruising tussen een camping en een GOP maar wel heel leuk.

Zaterdag 18.10.03 We verlaten de camping al vroeg en rijden langs de wijnvelden van de champagne door de kleine dorpjes zoals Dammery, Venteuil naar Epernay. Hier heb ik al eens met fred een weekje rond getrokken op zoek naar fossielen, erg leuk om de streek nog eens weer terug te zien. in Reims gaan we nog even aan de wandel. We kopen hier op een marktje een lekkere gegrild kippetje die we in de camper opeten voordat we weer verder trekken. Vanaf Mezieres volgen we de Meusse (Maas) naar Montherme. Hier zijn we vorig jaar ook al eens langs gekomen en we volgen nu een stukje van die route langs de Semois waarna we afzwaaien naar het noorden richting Luik. Door de beruchte Belgische bewegwijzering worden we daar het bos in gestuurd en belanden op het vliegveld. Maar na wat omzwervingen komen we uiteindelijk toch op de weg naar Maastricht terecht en rijden dan door Nederland naar Maaseik (Belgie) waar we de nacht doorbrengen op een parkeerplaats bij de sporthal annex ijsbaan.

Zondag 19.10.03 Op weg naar Zuidhorn gaan we eerst nog even langs bij de kinderen in Arnhem, erg gezellig. Het was weer een fijne week, voorlopig is het weer gebeurd met onze vakantie’s in de camper, volgend jaar gaan we opnieuw beginnen.