2005 Istanbul

Istanbul is een stad met vele gezichten. Hier ontmoet het mystieke oosten het moderne en hippe westen. Tijd voor ons om dat eens met eigen ogen te aanschouwen.
We boeken bij Corendon een vlucht en een hotelletje in het centrum van de wijk Sultanahmet.

Hotel “Centrum” ligt inderdaad in het centrum aan een heel smal zijstraatje. Maar wij vinden dat juist heel leuk, al die bedrijvigheid in de omgeving. De eetzaal, waar we trouwens alleen maar ontbijten, is gelegen op het dak, zodat je een prachtig uitzicht hebt over de stad en de Bosporus.

Als het transferbusje ons afzet voor de ingang, verteld de chauffeur ons dat hij ons de volgende morgen weer op komt halen voor een gratis rondrit door de stad. Dat is een verrassing want het was ons niet bekend.
Maar eerst verkennen we de omgeving en eten een hapje in een piepklein eettentje vlak bij het hotel. We kwamen hier om vijf uur in de middag aan, dus veel tijd hadden we daar niet voor.

De rondrit door de stad was een succes, we kregen een goed inzicht in de omvang van de stad, tussen de 12- en 15 miljoen mensen wonen hier, het juiste aantal is helemaal niet bekend. Het krioelt er echt van de mensen, welk leuk overigens. Na een gratis lunch worden we afgezet bij een zilverfabriek met een enorme verkoopruimte. Als we iets kochten moesten we een groen kaartje, dat we van de chauffeur hadden gekregen, laten zien. Daar kreeg hij natuurlijk z’n provisie van. Maar ja we houden helemaal niet van sieraden dus hij had wel pech met ons. Niet verder dan wat kleine presentjes voor het thuisfront kwamen we niet.

Na de middag maakten we een wandeling richting de blauwe moskee. Daar was het natuurlijk een komen en gaan van toeristen, het is dan ook een van de grootste trekpleisters hier, evenals de Hagia Sohia.

In kleurige kleding gestoken mannen bieden nabij de blauwe moskee vruchtendrankjes te koop aan.

De grote bazaar van Istanbul is een van de grootste overdekte markten ter wereld met meer dan 58 straten, 4000 winkels en heeft tussen de 250.000 en 400.000 bezoekers per dag. We hebben ze niet geteld maar het zal ongetwijfeld wel dicht bij de waarheid liggen, tjonge, jonge, wat een mensen. De bazaar is bekend door zijn winkels voor sieraden, aardewerk, specerijen en tapijten.

In de bazaarwijk vind je niet alleen de grote bazaar maar ook in de de straatjes tussen de grote bazaar en de Galatabrug wordt veel gehandeld je loopt overal tussen de leuke stalletjes en winkels waar de meest bijzonder producten verkocht worden. We worden om de haverklap aangesproken door de handelaren, wat we niet erg bevorderlijk vinden om eens rustig rond te kijken en eventueel een keuze te maken. Maar het hoort natuurlijk wel een beetje bij de oostelijke sfeer.

Rondom zijn 18 poorten waar je in- en uit kunt gaan. Je moet hier, evenals overal in Turkije, echt afdingen tot ongeveer 50 a 60 % van de vraagprijs. Je wordt niet voor vol aangekeken door de turken als je prompt de vraagprijs betaald. Op verschillende plaatsen in de Bazaar zijn plaatsen waar je je voeten kunt wassen, niet voor ons bedoeld natuurlijk maar moslims moeten, voordat ze een moskee betreden, hun voeten wassen. Kan ik me iets bij voorstellen, de meeste mensen lopen hier op blote voeten in muiltjes en het stof van de straat laat dan z’n sporen achter.  Dichter bij de Galatabrug is nog een tweede bazaar, de zogenaamde Egyptische Bazaar, veel minder groot maar daardoor veel intiemer. De Turken zelf winkelen hier voornamelijk. Het is daardoor minder toeristisch. Toch is het aanbod hier ook overweldigend, Vis, vlees en levende dieren, kruiden en noten tussen stalletjes met aardewerk.

Maar ook op de binnenplaats eetstalletjes met terrassen, waar we dankbaar gebruik van maken. Lopen door deze drukke stad maakt je moe, hongerig en dorstig nietwaar?  De Blauwe Moskee (Sultan Ahmet moskee) is een van de mooiste moskeeën van Istanbul en heeft 6 minaretten. Het aantal minaretten geeft de rijkdom aan van de financier. De grote koepel heeft een doorsnee van 33 meter.

Overigens zien we als we een lange wandeling maken door de wijken rondom het centrum, erg veel kleine moskeeën, soms heel schilderachtig gelegen tussen de woonhuizen en winkels. We ontkomen er natuurlijk niet aan om ook een rondvaart te maken over de Bosporis. Je krijgt hierdoor een heel andere kijk op Istanbul. Prachtige, veelal houten, huizen staan langs het water. Deze huizen zijn erg gewild bij de “upper ten” , onder de miljoen euro’s zijn ze niet te koop.

Ook varen we onder de grote hangbrug door die het Europees deel van Istanbul met het Aziatische deel. De ferry is net een soort stadsbus, je stapt erop en eraf waar je wilt. Zo ook wij doen in de Aziatische wijk Uskudar. Hier is het wel wat rustiger maar toch blijft het echt oostelijk.

We passeren de slangentoren, dat op een eilandje staat vlak voor de haven van Uskudar.

Het Top Kapi Paleis heeft grote indruk op ons gemaakt. Het werd in de 15e eeuw gebouwd. De naam betekend: opperste, verheven poort. Het is een zeer groot complex waar je echt wel een dag voor uit kunt trekken.

Het ligt schitterend hoog boven de samenvloeiing van de Gouden Hoorn met de Bosporus.

De rijk met tegels en vergulde ornamenten versierde wanden maken het tot een feest om dit allemaal te bekijken.

Uiteraard brengen we ook een bezoek aan de harem waar we de verblijven van de sultan en de harem dames bekijken.

Tien dagen uit en thuis duurde deze reis naar het oosten. dus tijd genoeg om deze fascinerende stad te bekijken, waarbij we natuurlijk ook een bezoek brengen aan de Cisterne, dit is een ondergronds water reservoir. 336 pilaren ondersteunen de bovenliggende gebouwen. Het was bedoeld om voldoende water te hebben tijdens een belegering. Later werd het gebruikt als opslagplaats voor afval, zelfs lijken werden er gedumpt. Over betonnen paden lopen we door de enorme ruimte. In het ongeveer een halve meter diepe water zwemmen vissen, dus het water is er wel erg schoon. Door de prachtige verlichting en de zachte muziek op de achtergrond waar je je in een sprookje. Dit hadden we niet willen missen.

Deze tien dagen waren zeer intensief, vermoeiend, indrukwekkend maar te kort, wat betekend dat we nog eens terug zullen moeten komen, dat is zeker.
We kijken er met veel plezier op terug.