2012-2 Frankrijk

Frankrijk 2012.
Zaterdag 7 april
. Een weekje met je collega – reisbegeleiders op pad door het groene hart van Nederland is erg leuk, maar als je dan weer met je beiden bent voldoet dat dan ook weer uitstekend.
Vrijdag avond hebben we al afscheid genomen zodat we vanmorgen zo weg konden rijden om half negen. Toch nog een paar zwaaien naar de gezichten die we achter de voorruiten kunnen onderscheiden en daar gaan we. Na vijfhonderd meter zijn we al bij het pontje dat ons de rivier bij Schoonhoven overzet. Al snel zitten we op de snelweg richting Breda. Ons doel is Heusden vlakbij Gent. We hebben daar afgesproken met onze Belgische vrienden Lieve & Marcel. Zo’n 6 jaar geleden stonden we bij een keienstrandje in de Peleponese toen we na een zwempartijtje terug liepen naar onze hobby stond daar Marcel ons op te wachten met de vraag of we het goed vonden dat hij het broertje naast onze hobby mocht plaatsen. Zij hadden namelijk exact dezelfde Hobby als wij, We kregen toen al snel goed contact met hen en sindsdien hebben we regelmatig contact gehouden. ze zijn al eens bij ons geweest in Zuidhorn toen ze onderweg naar het noorden waren en kwamen hen al eens tegen op IJsland, uiteraard hadden we ze daar warm voor gemaakt.
Ook nu was het contact met deze hartelijke mensen weer erg leuk. De gehele dag zijn we bij hun geweest om weer gezellig bij te praten en ervaringen uit te wisselen. De Hobby kon op de oprit staan zodat we daar ook zijn blijven overnachten.

Zondag 8 april. (eerste paasdag) Tegen negenen reden we alweer op de snelweg richting Parijs. volgens de Tom Tom is het nog 298 km dus voor de middag zullen we er aan komen.  De bedoeling is dat we naar de camping in het Bois de Boulonge gaan maar omdat we zo vroeg zijn besluiten we toch maar om door te rijden naar Viroflay, dat is vlak bij Versailles. Hier hebben we al een aantal malen gestaan en dat is ons steeds erg goed bevallen. www.huttopia.com Een camping in het bos aan de rand van het dorp is erg rustgevend na een dagje rondwandelen in zo’n drukke stad als Parijs. Daarbij komt dat het maar tien minuten lopen is naar het station van de SNCF. Na het installeren pakken we de benenwagen en wandelen naar Versailles, een wandeling van 4 km. Op afstand zien we al dat er een drukte van belang is en inderdaad staat er een enorme rij van zeker vijfhonderd meter mensen te wachten voor de kassa. We zijn al eens binnengeweest dus we sluiten ons dus niet aan maar gaan het dorp in, dat is ook leuk vooral als je op een terrasje een glaasje gaat drinken. Nog geen vijf minuten terug in de camper begint het te regenen, hebben wij even geluk. Het is overigens al een week lang droog geweest.

Maandag 9 april. (tweede paasdag) “Paris visite” is een ticket voor het openbaar vervoer die geldig is voor 1, 2, 3, of 5 dagen. de bedoeling is om er een te kopen voor twee dagen. Maar helaas zijn ze alleen te koop op de grotere stations en dat is ons station “Porchefontaine” niet, dus trekken we een enkeltje uit de automaat voor € 3,25. Een half uurtje wachten en daar rijden we richting het centrum. We stappen uit op het station “St.Michel” wandelen langs de boekenstalletjes aan de Seine naar de “Notre Dame” ook daar is het stervens druk en staat er een rij wachtende van wel tweehonderd meter. We steken de Seine weer over en zwerven door de straten en steegjes van Montparnasse. Het is er redelijk druk ondanks dat de meeste winkels gesloten zijn. Aansluitend verzeilen we in Quartier Latin waar we door de bekende Rue Mouffetard lopen. We kopen een lekkere koek en een Browny bij een boulangerie  en eten die zittend op een bankje naast het kerkje St.Medard. Door de Rue Monge lopen we terug naar de Notre Dame en door naar Centre Pompidou. Daar besluiten we dat we genoeg gelopen hebben en gaan met de trein terug naar ons rijdende huisje.We hebben echt weer even aan de sfeer van Parijs geroken, morgen zien we wel weer wat we gaan doen.

Dinsdag 10 april. Heel lichte motregen sijpelt naar beneden als we opstaan en dat zal de gehele dag doorgaan. Half negen is het als we aan de wandel gaan naar het station. We weten nu de vertrektijd dus we zijn er 10 minuten voordat de trein vertrekt. Ditmaal rijden we het station St.Michel voorbij naar Gare ‘d Austerlitz waar we via Gare ‘d Est vandaan wandelen naar place ‘d Bastille. Hier zwerven we een beetje door de smalle straatjes en eten wat op een bankje in een klein parkje als het even droog is.  Die parkjes zie je veel hier in Parijs, meestal staan er wat speel werktuigen voor kinderen maar nu zitten we er alleen.
We bekijken een klein groente en fruitmarktje en eten tussen de middag in een boulangerie een kleine pizza. Les Halles is een groot on
dergronds winkel centrum met veel bekende keten winkels, daar zijn we dus al snel uit gekeken en besluiten om terug te gaan naar de camper waar we tegen vieren aankwamen.
Een fikse wandeling hebben we vandaag gemaakt.

Woensdag 11 april.
Onder een stralende hemel maken we de camper klaar voor vertrek hier uit Porchefontaine. Water vullen, afval
watertank en toilet leeg maken. Truus is ingesteld op het vermijden van snelwegen en als eerste stop is Vernon geprogrammeerd. Dit betekend dat we zoveel mogelijk de Seine volgen richting de monding. Vanaf de camping zitten we toch al snel op een snelweg, vreemd!. Toch gaat het na tien kilometer toch nog goed komen we rijden verder over lokale wegen en door kleine dorpjes. Al gauw bereiken we Vernon, hier stoppen we even over de brug waar een kasteeltje staat met daarbij de restanten van een brug en heel vreemd maar op de oude fundamenten van die brug is een huisje gebouwd. Als volgende stop heb ik in Truus, Dieppe geprogrammeerd. Ook nu blijkt dat de laatste 15 km via een snelweg gaat. Alle overnachtingplaatsen van Campercontact heb ik in de Tom Tom ingevoerd zodat het  heel eenvoudig is om een plekje te vinden. Even voor Dieppe bekijk ik de mogelijkheden en kiezen voor een plekje bij de haven van Dieppe. Dat blijkt een goede keus te zijn, we hebben hier een mooi uitzicht over de binnenhaven en kunnen ook nog uitzien over de zee. Direct na aankomst gaan we een lange wandeling maken door de binnenstad en langs de boulevard. Dieppe is best een aardige stad.

Donderdag 12 april.
Opnieuw beloofd het een mooie daag te worden. Truus ingesteld op Etaples en daar gaan we. langs lokale wegen rijden is toch het mooiste als je wat van Frankrijk wilt zien, alleen als we op willen of moeten schieten nemen we de snelwegen. In Le Treport parkeren we de camper en gaan aan de wandel.Het is eb waardoor al de vissersscheepjes scheef op de bodem van de haven liggen. Het getijde verschil is af te lezen aan de begroeide kadewal en moet zo ongeveer 5 a 6 meter zijn. Op dit vroege uur zijn nagenoeg alle restaurantjes nog gesloten. het zijn overigens voornamelijk vis restaurants, geen wonder natuurlijk in zo’n vissershaven. wel zijn er verschillende visstalletjes langs de kade met verse vis maar ook veel schelpdieren. Altijd interessant om daar even bij te kijken. We trekken langzaam door naar het noorden en dan zo dicht mogelijk langs de kust, al zien we niet zoveel van de zee. Daarom slaan we op een gegeven moment, even voorbij Etaples een zijweg in en komen dan bij de Plage waar we een uurtje blijven staan. dit is een duinen gebied en iets landinwaarts ontwaren we een gigantisch hoog duin van misschien wel 75 meter hoog. Bij Boulonge is een zeer grote en heel mooi aangelegde overnachtingsplaats met mooi afgebakende plekken. Hier blijven we vannacht dus maar staan. Wel maken we nog een wandeling richting het centrum dat ruim 3 km verderop ligt.