2012-1 Groene hart

Het Groene hart van Nederland.

Een tocht langs rivieren, waarden, steden en dorpen in het groene hart van Nederland.

Elk jaar organiseert een collega reisbegeleiders echtpaar een privé reisje van 5 dagen in de omgeving van zijn woonplaats voor een groepje reisbegeleiders. In 2011 hebben wij dat gedaan in het noorden van het land, dit jaar was een koppel uit Schoonhoven aan de beurt. Dit jaar zijn we met 18 equipes.

Maandag 2 april is de start op de camping “de Victorie” te Meerkerk.

We beginnen met bijkletsen onder het genot van koffie met gebak.Dit is de eerste SVR camping die 40 jaar geleden is ontstaan uit onvrede.      Wim v/d Berg, de eigenaar, verteld ons ’s avonds na het heerlijke Chinese buffet wat de redenen zijn geweest om hier mee te beginnen. De Stichting Vrije Recreatie is inmiddels geweldig gegroeid zowel in Nederland als daar buiten. In elk geval is deze, landelijk gelegen, camping heel geschikt voor camperaars.  Eenvoudig, maar hele nette voorzieningen.

Dinsdag 3 april We rijden vanaf de camping naar Ameide war we verder de zuidelijke oever van de Lek volgen naar Schoonhoven. 1.5 km voorbij het veer komen we bij het ooievaarsdorp. Na de koffie krijgen we een rondleiding met een gids. Deze vrijwilliger weet ons veel te vertellen over de leefwijzen van de ooievaars, waarvan we hier een tiental van vrij zien rondvliegen. ze worden regelmatig bijgevoerd waardoor ze steeds in de omgeving blijven en zelfs nestelen. Op het grote terrein zien we ettelijke nesten boven op palen maar ook op het dak van de receptie zien we een groot nest waar een echtpaar reeds aan het broeden is. Ze vliegen af en aan en als ze op het nest neerstrijken klepperen ze met de snavel als begroeting.
Niet alleen ooievaars zijn hier te zien maar ook bezichtigen we een oude korenmolen en een eendenkooi.
Vervolgens rijden we over de dijk langs de Lek via Groot Ammers, Nieuw-Lekkerland naar Alblasserdam, waar we op het parkeerterrein bij de haven zullen overnachten. Maar eerst stappen we in de waterbus en varen naar Ridderkerk.
Hier stappen we over in het driehoeksveer naar Kinderdijk. Daar stappen we weer over in een elektrische rondvaartboot voor een tochtje langs de vele molens van Kinderdijk. Maar eerst  bekijken we nog het “Wisboomgemaal” waar we een film presentatie zien over de geschiedenis en ontstaan van de Kinderdijk. Een mooie onderhoudende presentatie.
Na de rondvaart bekijken we nog een van de molens waarna we terugvaren naar Alblasserdam. “ t was een boeiende maar drukke dag desondanks maken we met z’n beiden ’s avonds nog een lange wandeling door Alblasserdam, een stadje dat niet veel indruk op ons maakt.

Woensdag 4 april worden we om half drie verwacht op de markt van Gouda. volop tijd dus en we besluiten daarom een kopje koffie te gaan drinken bij Gepke haar zus Ria in Hoogvliet. dat is maar 28 km dus gemakkelijk te doen.
We parkeren de camper op de parkeerplaats “Klein Amerika” waar we ook zullen overnachten. Een bekend plekje voor ons want we hebben hier al twee maal eerder overnacht. ’s middags krijgen we Fred Pieters als gids toegewezen. Deze docent geschiedenis laat ons eerst het prachtige stadhuis van binnen bekijken en daarna gaan we een wandeling door de binnenstad maken. Fred weet Gouda op een humoristische en onderhoudende wijze te verkopen, werkelijk een heel goede gids, alleen loopt hij soms wel een beetje erg snel, sommige mensen konden hem haast niet bijbenen. ’s Avonds gaan we nog meet een klein groepje uit eten in een Grieks restaurant, heel gezellig wordt dat met lekker eten en veel Ouzo en Retsina uiteraard.

Donderdag 5 april. is ons eerste doel Oudewater, maar we kunnen de Tom Tom niet gebruiken want we rijden een uitgezette route langs de Reeuwijkse plassen naar Bodegraven en dan via Woerden, Linschoten, Montfoort naar Oudewater.Hier parkeren we bij het stadskantoor en lopen naar het gezellige oud centrum waar we in het oude waaggebouw een boeiend verhaal over de heksenvervolging te horen krijgen. Hier in dit waag gebouwtje werden de heksen gewogen en als ze te licht werden bevonden (ze moesten immers op een bezem kunnen vliegen) werden veroordeeld en levend verbrand. Gelukkig is er hier nooit een heks veroordeeld en kregen ze een certificaat waarmee ze konden aantonen dat ze geen heks waren. Iedereen kon zich hier laten wegen, dus Gepke ook, zij kwam ook goed door de beproeving heen al was het kantje boord. Oudewater was vroeger het centrum van de touw makerij al het touwwerk voor de schepen van de VOC kwam hiervandaan. Een leuk museum getuigd nog van die industrie alhoewel er nog steeds een touwfabriek in bedrijf is. We overnachten op de camping bij Haastrecht. Waar we ’s avonds in de kantine nog een gezellige bijeenkomst hebben.

vrijdag 6 april rijden we vanaf de camping langs de landschappelijk bijzonder mooie maar ook zeer smalle weg langs het riviertje de Vlist naar Polsbroek, Lopik en dan naar de parkeerplaats bij de jachthaven van Schoonhoven waar we zullen overnachten. ’s Middags maken we een rondwandeling door het centrum van Schoonhoven waarna we onze afscheidsavond houden in “de Engel” de gehele avond doen we hier oud Hollandse spelletjes en kegelen onder het genot van een oud Hollands buffet van 5 soorten stamppot.Een heel genoeglijk einde van een fijne week waarin we veel hebben gezien van ons eigen land waar we geen weet van hadden. Met het mooie weer deze gehele week hebben we geweldig geboft. De organisatoren van dit jaar hebben het geweldig gedaan en hebben het stokje over gegeven aan RB’s uit het oosten van het land.