2015-1 Duitsland (pasen)

Het seizoen breekt weer aan voor ons, we hebben een reisje van een dag of 10 gepland met de paasdagen. Toeren door Duitsland richting de Harz, we zien wel waar we terecht komen.

Donderdag 2 april ’15
Goede vrijdag, Pasen en het feit dat we volgende week vrijdag voor een vergadering in Soesterberg moeten zijn brengt ons op de gedachte, fijn kunnen we er even een weekje tussenuit.
Al gauw bedenken we dat we al heel lang niet naar de Harz zijn geweest, dus dat is het doel waar we voor kiezen.
Donderdag nog een bezoek brengen aan AROB in Siegerswoude, Canal Digitaal heeft bedacht om de programma’s in het vervolg in HD i.p.v.in SD door te geven via de satelliet. Dit betekend dat ons systeem aangepast moet worden. We waren nog nooit eerder bij die zaak maar wat we zien geeft ons een goed gevoel, prettige mensen in de omgang, ruim gesorteerde winkel ziet er allemaal professioneel uit. Ook de drukte in de winkel geeft ons ook het idee dat het goed zit. Die drukte heeft overigens wel tot gevolg dat onze afspraak een half uurtje opschuift. Maar het komt toch goed. De tuner wordt vervangen, de zenders opnieuw geprogrammeerd en de schotel sturing aangepast. Op tijd rijden we weer verder richting Nijverdal, waar we een afspraak hebben met Jelle Hofstee die mij wat tips gaat geven om mijn website aan te passen. We overnachten op de camperplaats in Nijverdal.

Vrijdag 3 april ’15
Steevast 9.00 uur rijden we meestal, zo ook vandaag. Even de tank volgooien bij Tinq in Nijverdal, wat wel goedkoop is maar waar de pomp helaas niet afslaat als de tank vol is, met als gevolg dat er een grote scheut diesel over mijn schoenen spuit. Het begint goed vandaag, hoewel we niet moeten klagen want het zonnetje schijnt (af en toe). Tom heb ik geprogrammeerd op Hameln met de voorkeur op het vermijden van snelwegen. Hameln bereiken we niet want we rijden langs Munster en impulsief besluiten we om daar bij het schloss vannacht de oogjes te sluiten. Maar eerst een fijne wandeling door de stad gemaakt van zo’n 2,5 uur. Het is er nagenoeg uitgestorven want in Duitsland zijn praktisch alle winkels gesloten op goede vrijdag. Tot ons onuitsprekelijke genoegen doen de ijssalons niet mee aan die winkelsluiting en kunnen we heerlijk in het zonnetje genieten van een caramel/nougat ijsje. Ook de bewaking van de parkeerplaats heeft vandaag een dagje vrij genomen zodat afgezien van de tankbeurt de kassa alleen maar die ijsjes aantikt.
Kopje koffie, kaartje leggen, borreltje erbij en op bed.

album 1

Zaterdag 4 april ’15
Aan de rit, nu toch echt aan op Hameln. Leuke route, af en toe zelfs een klein heuveltje. Wat fazanten een haas en zelfs een ree aan de kant van de weg maakt het helemaal af. Hameln heeft een hele mooie camperplaats op nog geen 600 m vanaf de “Altstadt”, we wandelen er dan ook de hele middag rond. Het is hier aanmerkelijk drukker dan in Munster. Op de terugweg naar de camper ontdekken we een chinees restaurant waar ze een lopend buffet serveren voor € 15,75 pp, dat lijkt ons wel wat en we besluiten om hier vanavond terug te komen. Na een paar rustige uurtjes in de camper trekken we onze schoenen weer aan en wandelen met een rammelende maag weer richting “Lotusblume”
Een hele goede beslissing bleek dat te zijn, een gigantisch uitgebreid buffet stond op ons te wachten, zeker wel 75 verschillende soorten gerechten. en heel vriendelijke bediening. Uiteraard aten we weer veel te veel, je wilt alles proberen nietwaar? Het oog bleek weer groter te zijn dan de maag.

album 2

Zondag 5 april ’15
Om negen uur rijden lukt ons vandaag niet, zal dat aan die volle maag liggen dat we zo goed hebben geslapen vannacht? Goslar geprogrammeerd, dat ligt in de Harz. Heel rustig rijden we er heen en om 12.00 uur exact draaien we de camperplaats op, er staan al zo’n vijf campers waar we ons bij aan sluiten. We doen rustig aan tot 2.00 uur en gaan dan aan de wandel. Ook hier is de afstand naar het centrum niet groot dus al gauw genieten we van het oude centrum. Heel veel grote vakwerkhuizen die vaak mooi zijn gerestaureerd. Over het algemeen vinden we deze Altstadt mooier dan in Hameln.
Het was weer een hele mooie dag met lekker zonnig weer en weinig wind. De vakantie kan al niet meer stuk.

album 3

Maandag 6 april ’15
We rijden de stad uit en meteen rijden we de bergen in, nou ja bergen, heuvels kunnen we het beter noemen. We nemen de weg richting Clausthal-Zellerfeld maar slaan voortijd rechtsaf naar Hahnenklee. Dit is een klein dorpje in een dal met een meertje. Er staat een Staffkerkje wat we willen bekijken. Het dorpje bestaat hoofdzakelijk uit kleine hotelletjes. Nu is het er niet druk maar dat zal in het seizoen wel anders zijn. We lopen er wat rond en bekijken de kerk aan de buitenkant want het is gesloten. Dergelijke, geheel uit hout opgetrokken, kerkjes zie je ook in Noorwegen. Het is mooi en jammer dat we niet even binnen kunnen kijken. In het dorp staan we nog even met een jong Nederlands gezinnetje te praten, die zitten hier het weekend in een hotel. We rijden vervolgens door naar Altenau langs de Oker stausee en Schulenberg. In Altenau nemen we een paar uurtjes rust om te lunchen. hoe hoger we de Harz in rijden hoe meer sneeuw we zien. we rijden langs de hoogste berg van de Harz, de “Brocken” die is 1142 m hoog, geen wonder dat hier nog zoveel sneeuw ligt. Bij Torfhaus zien we zelfs de parkeerplaatsen vol staan met auto’s en de mensen binden er hun langlauflatten onder en genieten van de sneeuw en de inmiddels volop schijnende zon.
Via Braunlage rijden we door naar Bad Lauterberg. We gaan daar bij een hallenbad staan, 2 km buiten het dorp. We maken een leuke wandeling langs de beek naar het dorp, waar we na het nuttigen van een ijsje via de weg weer terug gaan naar de camper.

album 4

Dinsdag 7 april ’15
Op naar Hannover Münden, naar een ons bekende overnachtingplaats. Ik denk dat dit nu de vierde maal is dat we hier gaan overnachten. Alleen treffen we het niet zo goed deze keer, de helft van de plek wordt ingenomen door een kleine kermis, dat beloofd dus een lawaaiige nacht te worden. De hele middag lopen we rond in het mooie stadje, het staat bekend om z’n vele vakwerkhuizen. Inderdaad zijn die er veel, de meeste zijn gebouwd omstreeks 1600. Ook hier ontkomen we er niet aan om de ijssalon te passeren zonder een aankoop te doen, dat word lijnen volgende week.

Woensdag 8 april ’15
De herrie was om negen uur plotseling tot een einde gekomen, gelukkig maar want de bassen werden zo zwaar dat onze kastdeurtjes mee begonnen te trillen.
We stonden nog met 4 campers vanmorgen, omstreeks half twaalf gisteravond was er nog een bij gekomen. De rest was vermoedelijk uitgeweken naar de camping vooraan op het eiland, waar de herrie niet meer te horen was.
We hebben tom geprogrammeerd op de dorp Kamen waar we een gratis plaatsje vonden op het terrein van wohnmobile Brim. Het is er lekker rustig vanavond. Het ligt wel 2 km vanaf het centrum we kunnen er dus heen lopen in een half uur, wat we dan ook doen.
De route vandaag was niet zo heel bijzonder, maar we rijden dan ook weer richting Nederland via het Ruhrgebied.

Donderdag 9 april’15
Rustig aan vertrekken we richting Arnhem, bij
Rhede heerlijk langs de weg ons broodje opgegeten in de zon. Vervolgens bij Dinxperlo de grens over en het laatste stuk over de snelweg naar de Hommelseweg waar we gezellig met de kinderen hebben zitten bijpraten. Anita & Tjerk kwamen net terug uit Istanbul, een dag of wat bij Jorrit op bezoek geweest. Jorrit loopt daar een half jaar stage op de universiteit. Hij heeft het daar erg naar de zin en heeft zich al helemaal ingeburgerd in die wereldstad.

Vrijdag 10 april’15
Op naar Soesterberg waar we weer een meeting hebben van de NKC reisbegeleiders. Al met al is het weer een leuk weekje geweest