2016-3 Duitsland

Donderdag 5 mei.
Een weekje zouden we aan de rit gaan maar op het laatst besloten we twee dagen eerder te vertrekken. Na een hele koude en gure april maand was het vanmorgen opeens een prachtige dag, zon en geen wolkje aan de hemel. Om negenen reden we dan ook de poort uit richting Duitsland. Bij “de dikke linde” de LPG tank nog gevuld. Tevens hebben we hier de tomtom op de camperplaats “Kuhhirten” in Bremen geprogrammeerd, uiteraard snelwegen vermijden ingetoetst. Direct over de grens van de snelweg af en via Bunde over lokale wegen naar Papenburg gereden. Langs de enorme loodsen van de Mayer werft waarin de cruiseschepen worden gebouwd. Door naar Cloppenburg en vandaar naar Bremen. We waren daar rond het middaguur en helaas waren alle plaatsjes al bezet. De beheerder vertelde dat het bijna elke dag vol staat, 35 % reserveert van te voren, goed om te weten, dat kunnen we via internet doen. Toch mochten bij de ingang op de parkeerplaats gaan staan, ook een prima plekje overigens. Met de benenwagen is het 1,3 km lopen via de brug over de Weser naar het centrum van de stad. We lopen er wat rond, kopen een ijsje wandelen dan door de smalle straatjes van de oude wijk “Schnoor” terug langs de oostelijke oever van de Weser naar het pontje dat ons overzet naar de camperplaats. Het was een gezellige en warme dag.

Vrijdag. 6 mei.
Tom leidt ons probleemloos de stad uit richting Celle. We rijden via Rotenburg, Soltau naar Luneburg waar we de camper op de parkeerplaats van Lidl achterlaten en een fijne wandeling maken door “der Altstadt” mooie oude trap geveltjes zien we op het marktplein en in de straten ook veel vakwerkhuizen.
Het riviertje Ilmenau stroomt door het oude centrum en vormt daar een watervalletje, een paar oude Hanze scheepjes liggen er voor anker en op de kade staat nog een oude houten kraan. Allemaal heel gezellig maar we willen nog door naar Celle, dus na twee uurtjes gaan we weer terug naar de Lidl om de camper weer op te pikken. Het is nog 1,5 uur rijden en we zijn bang dat ook hier wel eens de laatste plekjes bezet kunnen zijn. Nou dat valt achteraf heel erg mee want het is een groot terrein aan de rand van “der Altstadt” waar 100 campers kunnen staan.

Zaterdag 7 mei.
Om zeven uur worden we gewekt door geroezemoes om ons heen, blijkt dat hier vanmorgen een Flohmarkt wordt gehouden. Dat gaat gepaard met de gebruikelijke herrie en tot overmaat van ramp wordt er vlak bij ons ook nog eens een generator gestart die een onregelmatig maar zeer storend gebrom produceert, van slapen komt dan natuurlijk niets meer en staan dan maar op. Vanmorgen maken we een rondje Flohmarkt luieren wat bij de camper en gaan na de lunch aan de wandel naar de stad. Tijdens mijn diensttijd bij de cavalerie heb ik hier regelmatig rondgewandeld, maar ik kan me niets meer herinneren. Het is dan ook al bijna zestig jaar geleden of het moet al komen omdat ik destijds meer geïnteresseerd was in de binnenkant van de kroegen dan in de mooie geveltjes. Vandaag willen we niet zoveel kilometers maken, dus gaan we naar Goslar. Op deze camperplaats hebben we twee jaar geleden ook nog gestaan. Omdat we hier op tijd zijn aangekomen lopen we toch nog de stad in, waar we een ijsje verschalken. Ik kan Gep gelukkig maken door me mee te laten lokken een winkel in waar ze een paar broeken een T-Shirt en vier paar sokken voor mij op de kop tikt.

Zondag 8 mei.
Heel rustig starten we deze dag per slot van rekening is de zondag een rustdag, nietwaar? We rijden door een prachtig berglandschap naar Clausthal Zellerfeld. Waar we weer langs een “Trodelmarkt” komen, we kunnen het niet nalaten hier even te stoppen. Het is toch nog succesvol want ik koop 2 mini’s voor een euro per stuk, niet gek, weer een aanvulling op mijn verzameling. We draaien nog even af naar Hahnenklee maar gaan er toch niet wandelen. Een hele mooie omgeving maar allemaal wel erg clean. Via Osterode rijden we naar Bad Lautenbach waar we de camper stallen op een ons bekende camperplaats. We zitten heerlijk een paar uurtjes in de zon waarna we een wandeling langs de beek naar het dorp lopen om ons dagelijkse ijsje te halen. Leuke wandeling waar we hoofdzakelijk oude verschrompelde kuurgasten tegen komen.

Maandag 9 mei.
Vandaag trekken we weer door naar het zuiden. Door het golvende landschap rijden we naar Hannover Munden, de koolzaadvelden staan in volle bloei, wat het landschap een zekere bekoring geeft. Overal op de hellingen zien we de kanariegele akkers. Weserstein, heet de camperplaats en is gelegen op het punt waar de Werra en de Fulda samenstromen en dan als Weser verder stroomt via Bremen naar de zee. De camperplaats staat nagenoeg helemaal vol met Duitse campers maar wij komen uitgerekend naast een camper uit Scheemda te staan, aardige mensen. We maken een wandeling door het stadje en eten geen ijsje dit keer. Een hele overwinning.
celle (1)

Dinsdag 10 mei.
Toilet leeg, water bijvullen en dan aan de rit. We volgen het Fuldadal en allerlei landelijke wegen naar Kassel en dan door naar Lauterbach naar de camperplaats, maar we vinden het een wat ongezellige plek dus na een hapje en een dutje trekken we door naar Grunberg in Hessen. Dit is ook niet zo’n geweldige plek maar we blijven toch maar. Tijdens de wandeling door het leuke stadje wordt Gepke verliefd op een paar mooie kleurige schoenen, die gaan dus mee naar de camper. Juist op tijd zijn we weer terug bij de camper want het begint te regenen, de eerste bui na 6 dagen geweldig mooi weer. De regen zet niet echt door maar de lucht is nu wel helemaal betrokken, afwachten hoe het morgen zal zijn.
20160516_170649

Woensdag 11 mei.
Nou met het weer valt het weer enorm mee, dit wordt weer een mooie zonnige dag dat zien we zo. We vertrekken in oostelijke richting een stuk dezelfde route als gisteren daarna door de stad Fulda en door het mooie natuurpark “Hessiche Rohn”. We eindigen in het kleine middeleeuwse stadje Themar. De stelplatz is direct naast de oude muur bij de Werra. Er staan al 5 campers maar we vinden toch nog een plaatsje. Dit is echt een mooie stelplatz met alle voorzieningen en leuk gelegen. Na een uurtje van de zon te hebben genoten wandelen we de stad in. Er staan een aantal leuke oude gebouwen maar het geheel valt toch wat tegen in vergelijking met de steden die we deze week al hebben bezocht.

Donderdag 12 mei.
We volgen de bruine route borden “Thuringer route weg” en rijden daardoor kriskras door het prachtige landschap van het “Thuringer Schiefer Gebirge” en daarna via Erfurt naar het noorden. Uiteindelijk belanden we in Nordhousen. Een parking aan de rand van een prachtig park aan de noordzijde is onze overnachtingplek geworden. We staan er als enige camper maar dat vinden we niet zo heel erg. We maken nog een prachtige wandeling door het park waar eeuwenoude bomen staan. De rest van de middag luieren we languit op onze stoelen in de heerlijke zon.
nordhausen (2) (Large)

Vrijdag 13 mei.
Tom hebben we op de camperplaats van Hameln geprogrammeerd, een voor ons bekende plek. We rijden weer een stukje langs de Harz, Bad Lauterberg, Osterode, Bad Gandersheim en uiteindelijk Hameln. We waren bang dat de plek vol zou staan maar om half een waren er nog ruim plaatsen vrij. Maar tegen zessen kwam het helemaal vol te staan. We waren dan ook blij dat we hier in een keer heen waren gereden. Uiteraard hebben we vanmiddag nog een fijne wandeling gemaakt door de leuke stad. Het was er druk.

Zaterdag 14 mei.
De lucht was vanmorgen helemaal betrokken dus voor de zekerheid namen we de paraplu maar mee op onze wandeling. De bedoeling was om een “Flohmarkt”buiten het centrum te gaan bezoeken. Bij de Toerist office hadden zo ons globaal uitgelegd waar het was. Het was zeker drie kilometer lopen en terug natuurlijk ook. Dat viel smerig tegen want we konden gelijk rechtsomkeert maken, normaal is die markt hier elke zaterdag maar juist vandaag niet.
De regen zet niet echt door dus we bleven maar bij de tent vandaag. Tegen vijven gaan we nog de stad in om natijd te gaan eten in het Aziesche restaurant. in het rattenvanger centrum. Het is een lopend buffet waar we vorig jaar ook al zo van hebben genoten. Wie weet staan er wel ratten biefstukjes op het menu deze keer.

Zondag 15 mei. (eerste pinksterdag)
Oorspronkelijk was het onze bedoeling om morgen thuis te komen, maar de lucht was zwaar bewolkt vanmorgen en met een zekere regelmaat kwam er water uit de lucht vallen. Van wandelen zou dus weinig komen. We besloten dus maar om de snelste weg naar Zuidhorn te kiezen. Om half twee reden we dan de camper op z’n plekje in de tuin.
Het was een prachtige zonnige vakantie en die laat je niet op de laatste dag nog even bederven. Ruim 1800 kilometer hebben we toch nog gereden, ’t was weer heerlijk, zo vrij rond te zwerven.