2017-3 Duitsland noord

2017 Duitsland noord.

We hebben besloten om de tijd tot we naar Canada gaan nog even te benutten voor een kort reisje naar Noord-Duitsland en daar tevens bij onze oude vrienden Karen & Gebhardt in Prenzlau langs te gaan. Die hebben we alweer een paar jaar niet gezien.

Woensdag 2 augustus
Alles staat al klaar en het is dan ook 9 uur als we vertrekken. Vandaag willen we even opschieten en besluiten om het eerste stuk de autobaan te nemen. Dat gaat een stuk vlotter en ostfriesland kennen we onderhand op ons duimpje. Bij onze eerste koffiestop ontmoeten we een gezellig koppel Nederlanders uit noordholland, die toevallig het zelfde doel hebben als wij, Mecklenburg-Vorpommern. Ze zijn met een personenauto en slapen in een tentje, heel gezellige mensen die duidelijk op onze (reis)lijn zitten. Voorbij Bremen verlaten we de autobaan en rijden door een mooi landschap naar Visselhovede. Direct bij het centrum vinden we een plekje bij een zwembad/sauna/restaurant. We maken nog een wandeling door het dorp en ’s avonds nog een keer door het natuurgebied met allemaal meertjes dat direct grenst aan het dorp.

Donderdag 3 augustus150 kilometer over lokale wegen hebben we voor vandaag gepland. Bij Domitz steken we de Elbe over en eten ons broodje op de P van de Vesting Domitz. We wandelen nog even naar en door de vesting uit 1560, heel interessant en goed gerestaureerd. Aan de andere kant van het dorp is een hele mooie camperplaats langs een zijkanaal van de Elbe, alle campers staan langs het water met uitzicht over de rivier. Het was een mooie dag vandaag en we genieten van het mooie weer, onderbroken door kleine buitjes.

Vrijdag 4 augustus
Na de koffie vertrekken we weer voor een niet al te lange tocht. We rijden via Schwerin en Wismar naar een camping bij Beckenwitz waar we op de CP naast de ingang overnachten. Op de camping is geen plaats, de caravans staan allemaal 1 tot 1,5 meter van elkaar. Het strand stelt hier niets voor, een keienstrandje met hele lagen dood zeewier en andere rommel.

Zaterdag 5 augustus
Niet te vroeg opgestaan na een fijne nachtrust. Gepke heeft eerst nog een wandeling gemaakt langs het strand naar de krijtrotsen. Ze kon er niet helemaal aan toe komen omdat het een zeer steil pad werd. Toen zijn we na de koffie maar aan de rit gegaan. Door de binnenstad van Wismar naar bad Doberan en vervolgens door Rostock, Damgarten naar Barth. Dit is een aardig stadje met een grote jachthaven. Wij stonden bij de jachthaven op de CP € 16,= i.p.v. € 10,= zoals in het boek staat. Wel een mooie plaats maar je voelt je wel opgesloten want het hek gaat ’s avonds dicht en gaat pas morgen om 10.00 uur weer open. Op het haven terrein was een kermis aan de gang waar we nog even overheen zijn gelopen.

Zondag 6 augustus.
Bij Stralsund reden we over de 1830 meter lange brug het eiland Rūgen op. Direct na de brug sloegen we de zuidelijke weg in langs de kust door de dorpjes Gart en Putbus. Bij Selling was een pretpark waar we nog even over een rommelmarkt hebben gelopen. Het dorpje Göhren op het zuidlijke puntje is erg toeristisch en zij we maar snel doorgereden. Op de weg naar Sassnitz reden we door een prachtig natuurpark. Op een grote parkeerplaats 6 km voor Sassnitz hebben we overnacht direct aan het strand.

Maandag 7 augustus.
Vandaag hebben we een rondritje gemaakt om de Grosser Jasmander Bodden. Maar eerst door een prachtig natuurpark Jasmund door piepkleine dorpjes waar in het centrum de kinderkopjes gelukkig nog niet waren veranderd in asfalt. Het was wel even afzien bij een snelheid van 20 km/hr. trilde alles in de camper. Maar je had wel een beter idee hoe het er in de DDR tijden uitzag. Bij Kap Arkona in het uiterste noorden was het heel erg veranderd sinds we hier in 1989 waren. Het is een enorme toeristische trekker geworden met enorme parkeerplaatsen waar vandaan je met transit busjes naar de Kap kunt gaan. Tot onze verrassing moesten we in Wittower met de Fhare oversteken. Wel weer verrassend zo’n klein pontje. We hebben weer overnacht op de zelfde CP bij Sassnitz.

Dinsdag 8 augustus
We zijn hier lekker rustig blijven zitten tot 2.00 uur het was ook zulk mooi weer. We zijn weer van het eiland af gereden en een plekje gevonden in het centrum van Wolgast, een klein havenplaatsje. ’s Avonds nog een wandeling door het doodstille centrum, we kwamen 2 oude mannen tegen de eerste weigerde terug te groeten maar de tweede hebben we even leuk mee gepraat.

Woensdag 9 augustus
Eerst nog even een wandeling langs de haven gemaakt waar we de man van gisteren weer tegen kwamen. Hij ligt hier met z’n zeiljacht en maakt in z’n eentje een zeiltocht over de Oostzee. We programmeren op een CP in Neubrandenburg waar we tegen de middag aankomen en omdat het zo warm is lekker de gehele middag bij de tent zijn gebleven.

Donderdag 10 augustus
Gisteravond nog met Karen gebeld dat we tegen 11.00 uur in Prenzlau aankomen. Het was een hartelijk weerzien bij de familie Haase, leuk even bijgekletst. Karen had voor ’s middags een ritje met 6 bejaarde dames gepland naar een Alpaka farm in een dorpje vlakbij Prenzlau. We zijn toen maar mee gegaan., was wel leuk, de eigenaresse had een leuk verhaal. De Alpaka’s zijn echt hele leuke beesten heel vriendelijk en aanhalig. Na afloop zijn we nog even bij het ziekenhuis langs gereden waar Karen haar moeder was opgenomen. In de tuin zitten barbecueën, lekker en gezellig.

Vrijdag 11 augustus
 Begonnen met een ouderwets fruhstuck met brotchens daarna in de auto en naar de caravan bij het meer van Templin. Omdat het de gehele nacht heeft geregend is het er erg nat en komt er van wandelen niets, veel te modderig alle paden. We zouden paddenstoelen gaan zoeken, daar is dus niets van gekomen. In plaats daarvan is Gebhardt “reibekuchen” gaan bakken, ook lekker. ’s Avonds zijn we gaan eten in een restaurant aan de oever van de Uckersee, heel gezellig. Nadien nog een paar spelletjes Skip-bo gespeeld.

Zaterdag 12 augustus
Gepke is vandaag 78 jaar geworden, we hadden niets verteld maar ze waren het toch niet vergeten en er lag een cadeautje voor haar klaar bij het ontbijt. Vandaag willen we even lekker opschieten, 375 km was de bedoeling maar door een omleiding is dat wel 400 geworden. Op een CP bij Hitzacker konden 40 campers staan en het was nagenoeg vol. Tussen de buien door hebben we nog een wandeling gemaakt in het stadje gemaakt, het is de geboorteplaats van Prins Claus. We zijn hier een paar jaar eerder ook al eens geweest.
Onderweg hebben we weer erg veel ooievaars gezien, ook hier midden in het dorp zat een paartje op een nest.

Zondag 13 augustus
Bij Luneburg zijn we op de snelweg terecht gekomen en daardoor lekker opgeschoten afgezien van een file bij Bremen. In Groningen nog Tosti, de poes van Fred en Pili gevoerd en om 4.00 uur waren we weer thuis in Zuidhorn.

1854 kilometer hebben we deze vakantie gedraaid, was een leuke trip.