2020-1 Arnhem.

Corona pandemie.

Vakantie in deze crisistijd leek er niet in te zitten. Toch willen we er even tussenuit, dus een weekje een plekje op de camping “Warnsborn” in Arnhem vastgelegd.
Van 11 t/m 17 augustus gaan we daar heen.
Op nog geen kilometer vanaf het huis van onze dochter Anita.
We laten hem daar die week staan want we krijgen de cabrio van Anita ter beschikking,
kunnen we wat ritjes in de omgeving gaan maken. Is weer eens wat anders.

Dinsdag 11 augustus.
Op tijd aan de rit want we gaan een toeristische route rijden naar Arnhem. Na een prachtige rit door mooi Drenthe gaan we een eindje voorbij Hardenberg van de weg af en volgen de route naar het recreatiegebied “Oldemeijer” dit bosgebied met zwemplassen voor dagrecreatie bied ons de mogelijkheid heerlijk rustig in het bos te verblijven voor ons hapje, drankje en uiteraard even de oogjes toe. Wakker geworden realiseren we ons dat als we zo door gaan het wel eens heel laat kan worden voor we in Arnhem zijn. Tom stellen we opnieuw in en daar gaan we, nu een beetje sneller, op naar de camping. Ons gereserveerde plekje ligt pal op de zonzijde, dat hadden we beter uit kunnen zoeken. Maar ja denk daar maar eens aan in de winter. De luifel uitzetten heeft niet veel effect de zon schijnt er onderdoor. Anita gebeld dat we zijn gearriveerd en zij komt samen met Tjerk tegen zevenen en een pan vol salade en twee auto’s. een daarvan laten ze voor ons achter. Die kunnen we deze week voor tochtjes gebruiken. Dat is geen straf, het is een Mazda Cabrio MX5, een juweeltje waar we veel bekijks mee oogsten, hier op de camping maar ook de rest van de week onderweg. Dat kan natuurlijk niet twee van die oude knarren in zo’n sportief karretje.

Woensdag 12 augustus.
Warm is het reeds zo vroeg op de morgen. Het dak van de MX omhoog, flesje water mee en daar gaan we. Een mooie rit over de zuid Veluwe. Schaarsbergen, Otterloo, Garderen, Uddel en dan via Elspeet naar kasteel Staverden. Een leuke weg naar Speuld en dan via Garderen weer terug naar de camping. Vanavond komen Anita & Tjerk en nemen ons mee naar restaurant “Roadhouse” aan de weg naar Ede. Heerlijke steaks gegeten met koel bier. Niet voor niks is Gepke vandaag 81 geworden, dat moet gevierd worden.

Donderdag 13 augustus.
Anita haalt mij op want we gaan samen een tour maken op een elektr. Scooter door Nationaal park Veluwezoom. We huren die dingen op de Posbank. De rit erheen via Roozendaal omhoog via haarspeldbochten door het schitterende oude bos is al een belevenis op zich. Is dit ook Nederland? Vraag ik mij af, zo mooi. Echt te gek dat rijden op zo’n geluidloze scooter over de bospaadjes en door het heidegebied. Van 10.00 tot 13.00 genieten we van deze tocht, de kuddes schapen, de hooglanders en herten, in een restaurantje midden in het park nuttigen we een bakje met appeltaart. Dit was echt een aanrader. Na de middag maak ik nog samen met Gepke een rit in de MX door het zelfde gebied, zodat zij er ook een indruk van heeft.. terwijl wij op de scooter zitten heeft onze kleinzoon Jeen met z’n vriendin Lisa nog even een bezoek gebracht aan Gepke, die op de camping achter was gebleven. Hij op z’n mountainbike en zij op haar paard. Enorm veel belangstelling kreeg het paard van de kinderen op de camping. Verschillende opmerking kreeg Gepke van de buren op de camping, eerst die cabrio vervolgens een paard en wat is je volgende stunt? Het antwoord van Gepke was: “bij de eerste de beste regenbui ga ik mij douchen hier midden op het veld” lachen dus.

Vrijdag 14 augustus.
vandaag hebben we een rondrit gemaakt vanaf Arnhem, de brug over en dan via Elden over de smalle rivierdijk naar Driel, Heteren, Randwijk, Opheusden, Kesteren en dan de brug over naar Rhenen en dan weer terug via Wageningen naar Arnhem. Onze tweede kleinzoon Jorrit heeft een maaltijd salade gemaakt in hun huis in Arnhem, heerlijk met dit warme weer.

Zaterdag 15 augustus.
zowel ’s morgens al ’s middags een rondrit gemaakt over de Veluwe. En veel geluierd op de camping. Dit is wel een heel andere vakantie dan wij normaal doen, de camper achterlaten op de camping zijn we niet gewend. Normaal rijden we elke dag opnieuw naar de volgende camperplaats. Het is nog steeds ontzettend warm zo’n 38 gr. We zoeken dus de schaduw op achter de camper.

Zondag 16 augustus.
opnieuw zijn we een ritje langs de rijn gaan maken, alleen deze keer de andere kant op. Eerst de brug over dan richting Huissen. Daar over de dijk naar Angeren, Boerenhoek, Honderdmorgen naar Doornenburg. Daar gestopt bij kasteel Doornenburg, hier is vroeger de film “Floris” opgenomen. Een werkelijk prachtig kasteel dat ook te bezoeken is maar door Gepke haar beperking hebben we dat niet gedaan. Te moeilijk voor haar. In Bemmel een kaasbroodje gekocht en dan naar de camping. Heel toevallig blijkt dat Anita met haar vriendin Ria ongeveer dezelfde route hebben gefietst vandaag en ook bij het kasteel zijn geweest. Bij dat kasteel is overigens ook een kleine gratis camperplaats, dat moeten we even onthouden. Misschien gaan we daar wel eens staan. Bij Anita gegeten (jorrit heeft het klaar gemaakt) en hij heeft ons ook weer terug gebracht naar de camping omdat we afscheid hebben moeten nemen van de MX, morgen gaan we immers via Hoogvliet terug naar Zuidhorn.

Maandag 17 augustus.
Eerst nog een bakje gedaan op de camping en op naar Hoogvliet om een bezoek aan Gepke haar zus te brengen. Een mooie toeristische route uitgekozen via de Betuwe. Die staat uiteraard niet meer in bloei maar het is toch leuk. Stops gemaakt bij het museum Baron van Brakel en recreatieplaats Slingerland en op tijd bij haar gegeten want we willen nog naar huis vanavond. Dat is gelukt want om 8 uur reden we Zuidhorn weer binnen. Onderweg stonk het verschrikkelijk naar diesel in de camper, blijkt natijd dat een pakking in het brandstoffilter lekkage vertoonde was na het vervangen van het filter snel weer opgelost.

Al met al was dit een korte maar heel intensieve en fijne vakantie.