2016-2 Frankrijk

Zondag 3 april.
Eigenlijk is deze korte vakantie pas vandaag begonnen. Na een heel druk NKC weekend in Soesterberg zijn we doorgereden naar Bergen op zoom. Hier aan de boulevard een camperplaats opgezocht. Deze staat goed bekend en omdat we ons hele leven nog nooit in Bergen op zoom zijn geweest is het nu tijd om dat goed te maken. Het was laat dat we hier aan kwamen dus we maken alleen een wandeling van een half uur langs het water. Morgen zien we wel verder. Het is een moderne woonomgeving hier met luxe flatgebouwen en woningen. Omdat het nog steeds mooi weer is zien we veel mensen zitten op de terrassen en op de groenstrook langs het water aan het spelen of barbecueën. Wat wel opvalt, is dat het voornamelijk allochtonen zijn. Kennelijk is hier vandaag een markt of kermis gehouden, want de prullenbakken stromen over en er ligt veel zwerfvuil. Het was een prachtige zonnige dag vandaag.

Maandag 4 april.
Helaas begon de morgen met regen, niet zo erg maar toch voldoende om permanent een paraplu boven ons hoofd te houden. Diehards als we zijn gaan we toch aan de wandel naar het centrum van de stad, dat op een kilometer afstand ligt. Maandagmorgen en de regen zullen er de oorzaak van zijn maar als we in totaal 20 wandelaars tegen komen op deze ochtend is het veel. Daar komt bij dat natuurlijk alle winkels gesloten zijn, kortom een dooie boel. Toch raken we gecharmeerd van de stad, de leuke design- en kunst winkels en de soms eeuwenoude gevels spreken ons wel aan. Het prachtige kasteel in het centrum dat nu een museum is willen we later nog eens gaan bezichtigen, dus terug komen doen we zeker. Na de middag gaan we weer aan de rit. We hebben een afspraak gemaakt met Lieve Nagels in Heusden/Destelbergen vlak bij Gent. Na de koffie en een zelfgebakken taartpunt gaan we verder naar Gentbrugge, waar we al een paar maal op de overnachting plaats hebben gestaan. Helaas is deze plaats nu opgeheven en moeten we verder zoeken. Dit oponthoud heeft gevolg voor ons omdat we in een langdurige file terecht komen vanwege een zwaar ongeluk op de snelweg. Daar komt ook nog bij dat Tom ons een verkeerde afslag in stuurde en we daardoor wel een omweg moesten maken van 10 km, niet een keer maar twee keer kregen we de verkeerde richting aangegeven, links af in plaats van rechtsaf. Uiteindelijk ben ik zelf maar voor TomTom gaan spelen en toen kwam het goed, tot aan de file dan natuurlijk. We stonden alleen op de plek in Aartrijke.
De gehele middag is het toch nog goed gekomen met het zonnetje.
aartrijke (2) (Medium)

Dinsdag 5 april.
We hebben als roosjes geslapen, een half uur later als normaal werden we beide wakker. Goed, daar is het vakantie voor, nietwaar? Tom geprogrammeerd op Gravelines in Frankrijk, maar dan langs lokale wegen, van de snelwegen hebben we voorlopig de buik vol. In de dorpjes waar je dan door heen rijd zie je ten minste nog wel eens leuke en grappige dingen. In Gravelines hebben we al eens eerder overnacht en de stad bekeken. We eten hier ons broodje op en gaan opnieuw een wandeling maken in het oude vestingstadje. Vervolgens rijden we door naar Wissant, een kust plaatsje met een breed strand en verderop hoge steile rotsen. Het is er redelijk druk met toeristen. Ook zien we veel Kite surfers over het water scheren en soms hoge sprongen maken want het waait behoorlijk. De camperplaats is overvol, maar we vinden toch een plekje voor de nacht. Natijd zien we toch ook veel campers doorrijden omdat het vol is, veel Engelsen overigens.

Woensdag 6 april.
We rijden verder langs de kust, althans dat was de bedoeling maar Tom wijst ons het binnenland in. Gezagsgetrouw als ik ben volg ik de instructies van Tom. Een aantal kilometers verder heb ik daar spijt van en keren we terug naar de kust. Langs Cap Gris Nez, Wimereux rijden we naar Boulogne sur Mer en verder naar Le Gretoy waar we gaan eten op de camperplaats. Toch rijden we door want we hebben maar een weekje dit keer. Dus gaan we nu toch echt de kust verlaten en rijden we via Abbeville naar St.Riquier. De camperplaats ligt hier midden in het centrum maar de ruimte is geheel ingenomen door een kermis in opbouw. We besluiten dan ook door te rijden. Ons uiteindelijke doel is dan ook Marqain waar een kleine camperplaats is dicht bij een sluis. We nemen het laatste plaatsje in.

Donderdag 7 april.
Noord Frankrijk heeft een niet erg interessant landschap, vlak, bouwland en weilanden wisselen zich af. We hebben dan ook besloten om een snelle doorsteek te maken. Metz is het doel maar dat is wel 290 km verder en dan nog wel over lokale wegen want snelwegen hebben we een hekel aan. Het is ongeveer 5 uur rijden. We hebben geluk dat er op de camperplaats nog net een plaatsje vrij is, net als gisteren. Het ligt 500 meter van het centrum af bij de ingang van de municipal camping, die overigens gesloten is. We staan aan de moezel, die hier breed is en erg snel stroomt. We maken nog een fijne lange wandeling door het centrum van de stad. We bekijken de kathedraal aan de buitenkant en de vele grote monumentale gebouwen. Aan de vele restaurants en barretjes is te merken dat het overdag vermoedelijk een gezellige stad is maar nu, ’s avonds is het er vrij doods.

Vrijdag 8 april.
We hebben besloten om richting de Moezel in Duitsland te rijden. Een logische weg is via Luxemburg. Kunnen we ook gelijk lekker goedkoop tanken, scheelt toch nog gauw 25 eurocentjes per liter. Leuke route, vooral het laatste gedeelte naar Trier. Regelmatig zien we een glimp van de Moezel. Op de grote camperplaats bij de brug in Trier staan al aardig wat campers. Maar ja, Trier is dan ook een heel aantrekkelijke stad om te bekijken. Dat gaan we dan ook doen na de lunch. We wandelen over een voetpad langs de rivier, steken de oude Romeinse brug over en wandelen door het centrum. Via de drukke winkelstraten bereiken we de Hauptmarkt en wandelen door naar de Porta Nigra. Veel mooie gevels maar weinig vakwerkhuizen, welke je meestal in de Duitse steden ziet. Dit komt omdat er veel steengroeven zijn in de omgeving en Trier is van oorsprong een oude romaanse stad en de Romeinen bouwden voornamelijk met steen.
De Porta Nigra is de best bewaard gebleven Romeinse stadspoort ten noorden van de Alpen – een unieke verbinding tussen het antieke verleden en de huidige moderne stad. De opdracht tot de bouw van de stad werd gegeven door de Romeinse keizer Augustus in 16 v.Chr. De stad heette oorspronkelijk Augusta Treverorum en was bedoeld als hoofdstad van de Romeinse provincie Belgica Prima. Gedurende enige tijd was Trier de hoofdstad van het hele West Romeinse Rijk.

Zaterdag 9 april.
Als we van de camperplaats vertrekken ontdekken we dat op het ernaast gelegen terrein een grote “Flohmarkt” word gehouden. Gauw de camper in een leeg parkeervak geschoven en een uurtje rond gezworven tussen de oude rommel. Soms leuke dingen die een “ach ja” gevoel opwekken maar toch vooral spul waarvan je denkt “hoe raken ze het ooit kwijt”. Na de koffie aan de rit, in een rustig tempo langs de slingerende moezel gereden. Hoe vaak we hier ook al langs zijn gereden, het blijft de moeite waard. Toch houden we het bij Cochem voor gezien en buigen af naar het noorden. Morgen hebben we immers afgesproken bij Anita & Tjerk in Arnhem langs te gaan. Door de vulkaan Eifel gaat de rit over lokale wegen, door dorpjes en over smalle weggetjes naar Linnich. Als we daar de camperplaats oprijden zien we direct dat we hier al eens eerder hebben overnacht. Als we een wandeling door het dorp maken zien we een pizzeria waar we spontaan naar binnen stappen.

Zondag 10 april.
De laatste rit van deze korte vakantie voert ons naar Arnhem waar we even lekker bij kunnen kletsen.
Een korte, intensief vakantie weekje zit er weer op.
Kunnen we weer plannen maken waar we de volgende keer heen gaan.