2018-2 Griekenland

Dag 1. Dinsdag 3 april.

Niet echt begin van de vakantie maar het hoort er zo langzaam bij. We moeten via Siegerswoude om de Schotel opnieuw in te laten stellen. Na z’n winterslaap moet hij elk jaar opnieuw worden geupdate. Gelukkig is Johan er snel klaar mee en kunnen we aan de rit. We nemen lokale wegen want we gaan eerst naar Anita onze dochter in Arnhem. In Ommen maken we nog een wandeling door het centrum van deze oud Hanzestad, eten ons eerste ijsje van deze vakantie en halen een paartje zoute haringen voor bij het kaarten morgenavond. Om half vijf arriveren we bij Anita, ze is net thuis van haar werk. We hebben er een gezellige avond en uiteraard heeft ze weer voor een heerlijke maaltijd gezorgd.

Dag 2. Woensdag 4 april.

In de camper, voor de deur van Anita & Tjerk in Arnhem, geslapen en al vroeg werden we wakker, zodat we om half negen al aan de rit gingen. Nog even diesel tanken en toe de snelweg op richting Oberhausen. Deze eerste rit willen we goed opschieten. Het westelijke deel van Duitsland kennen we al aardig goed en we willen daar niet al te veel tijd aan besteden. Globaal rijden we richting Beieren. Het weer is erg wisselvallig, regen, droog, regen, droog, lichte sputtertjes en een enkele hoosbui. Enfin, verstand op nul en karren maar. Het laatste stuk programmeer ik op een CP in Gelnhausen, maar dat is geen succes. Een ongezellige parkeerplaats bij een sporthal en omdat het nog maar 4 uur is rijden we nog een uurtje door naar een CP in Neustadt am Main. Dat lijkt ons beter, een grote plaats aan het water. Het is een aanlegplaats voor grote vrachtschepen waar wel 25 campers kunnen staan. Omdat het nog vroeg in het seizoen is zijn wij de enigen die hier staan, geen probleem. We maken nog een rondwandeling door het kleine dorpje. Er staan een grote abdij uit het jaar 760 dat heel goed is gerestaureerd. We komen geen mens tegen behalve 1 neger waar we nog even mee hebben gepraat. 639 km hebben we vandaag gereden, dankzij het slechte weer.

Dag 3. Donderdag 5 april.

We vervolgen onze reis langs de Main, een redelijk brede bevaarbare rivier. Gistermiddag en avond zijn er verschillende lange duwboten, rijnaken bestaande uit twee gedeelten die in het midden zijn gekoppeld. En zelfs een rondvaartboot kwam langs. We zijn vannacht alleen gebleven, het is dan ook nog niet direct reis seizoen. We rijden eerst naar Markt-heidenveld en daarna op Wertheim aan. Dit is een redelijk grote en mooie stad. Omdat ik een route langs de Tauber heb gepland wordt het een beetje zoeken om de juiste weg te vinden. Dat valt nog niet mee, het leek er zelfs op dat we ons zelf vast reden in een voetgangersgebied. We trokken ons niets aan van de verwonderde gezichten van het winkelende publiek. Maar uiteindelijk lukte het ons toch met enige improvisaties. Het was wel de moeite waard want de rit langs de Tauber was fantastisch, leuke kleine dorpjes met veel vakwerkhuizen kwamen we door. De Tauber meanderde hier liefelijk tussen de heuvels door. In het dorpje Werbach ontdekten we zelfs een CP die niet in de site van Campercontact is vermeld, heb wat foto’s gemaakt, dan kan ik hem na deze vakantie aanmelden. Het is een erg leuke plek voor maximaal 3 campers naast een oude boogbrug over de Tauber. Een zevental grote witte ganzen kwamen gelijk op ons af in de verwachting dat we ze zouden voeren, maar dat viel hen tegen, hoewel ze er niet vervelend over deden. Een groot Schloss op een heuvel boven het dorp gaf een heel specifiek accent aan het landschap. Via Tauberbischofsheim en Bad Mergentheim reden we naar Rothenburg ob de Tauber, een ons reeds bekend stadje waar we nu al voor de vierde of vijfde keer een bezoek aan brengen. De CP is direct buiten de stadsmuur gelegen. Even de verkeersweg oversteken en we lopen het eeuwenoude stadje in. Uiteraard voorzien van onze paraplu’s want het weer ziet er niet betrouwbaar uit. We zwerven wat door het centrum en dankzij de regen schiet we een restaurantje binnen waar we een kaffe mit Apfelstrudel bestellen. We hebben daar nog een interessant gesprek met jong Canadees koppel dat hier twee weken rondzwerven in een huurauto, leuke mensen. Het is inmiddels droog geworden en vervolgen onze rondwandeling waar we onder andere een stuk over de stadsmuur lopen. De vorige keer dat we hier waren zijn we de muur helemaal rond gelopen. Dat was ons nu te ver. Al met al een gedenkwaardige dag ondanks de regen die af en toe uit de lucht kwam vallen.

Dag 4. vrijdag 6 april.

Vandaag willen we door Het natuurpark “ObererBayerischer Wald” rijden maar dat is nog een behoorlijks stuk hier vandaan dus we nemen weer eerst 175  km autobaan en gaan er af bij Burglengerfeld en rijden over binnenwegen naar Cham. Hier nemen we een route naar het zuid-oosten, waar we al eens eerder over hebben gereden. Dan Bij Freyung naar het zuiden. Bij Eggenfelden stuiten we op een wegversperring die een “Umleitung” vereist. Dat is een tegenvaller, maar goed uiteindelijk komen we toch op de gewenste plek, Simbach am Inn, aan. We staan hier bij een sportpark en er staan reeds twee campers waar we ons bij aansluiten. Na nog een korte wandeling in de niet zo interessante omgeving nemen we een kop koffie en is dag 4 ook alweer voorbij.

Dag 5. Zaterdag 7 april.

Nadat we inkopen hebben gedaan bij de Aldi gaan we de grens over. Braunlau an der Inn is direct aan de andere zijde van de grens. Daar kiezen we voor de lokale wegen naar Salzburg, een mooie stad die we helemaal doorkruisen. De bedoeling is dat we via de Grossglockner pas naar Heiligenblut rijden. Maar als we de weg al een paar kilometer in zijn gereden komen we tot de ontdekking dat de pas nog gesloten is, dus keren we weer om en rijden naar Badgastein waar we de autotrein van Bockstein naar Mindeger gaan nemen. De trein is net vertrokken als we aan komen en de volgende is een uur later. Dat betekend dat we aan de andere kant ook nog eens een slaapplaatsje voor de nacht moeten zoeken. We besluiten dan ook maar hier te blijven. Iets achter het station vinden we een heel erg rustig plekje bij de rivier en een waterval, mooi uit het zicht. Leuk plekje. Vandaag is het weer een prachtig mooie warme dag geweest, laat het zo maar blijven.

Dag 6. Zondag 8 april.

Om kwart voor acht opgestaan en snel de boel inpakken want misschien halen we de trein van 8 uur 20 nog. Haasje repje, maar we redden het! We kunnen direct de trein oprijden. Het is nog een heel eind rijden over de wagons want er staan maar een paar auto’s op, minstens 75 meter moeten we over de smalle wagens rijden. Dan als de wieder weerga naar de personenwagen en de trein vertrekt. Een kwartier rijden is het maar door de tunnel, en dat voor € 17,= Daarna de berg afrijden, die hier en daar een helling had van 18% Maar de natuur is prachtig met al die sneeuw nog op de bergen, de wegen zijn schoon gelukkig. Door Spittal en Villach, daar gaan we opnieuw omhoog de Wurzenpas over. 1073 meter hoog is deze, boven gaan we de grens over naar Slovenië. Nu blijkt de kaart voor west europa in mijn Tom-Tom maar tot hier reikt, dus ga ik over op de kaart in mijn telefoon, dat werkt ook prima, alleen moet ik er zuinig mee omspringen want het kost nogal wat Mb’s en mijn bundel is maar 2000 Mb. Eerst naar Bled een prachtig gelegen stadje aan het meer. Helaas is het daardoor ook geweldig toeristisch en vreselijk druk. We rijden een stuk langs het meer, maar geen gelegenheid om te stoppen. Dus maar geprogrammeerd op een overnachtingsplek in Skofje Loka, waar we tegen vier uur aankomen. Het is een prima plek op een parkeerplaats aan de rand van het dorp en nog gratis ook omdat het zondag is. We maken nog wandeling van een uur door het dorp en gaan dan aan de pannenkoeken, die door Gepke elke zondag in de vakantie gebakken worden.

Dag 7. Maandag 9 april.