2017-2 Duitsland zuid

2017 Duitsland.
Nog maar een paar dagen nadat ik thuis ben gekomen van m’n weekje Portugal samen met m’n zoon Fred, zijn we alweer bezig met het voorbereiden van de camper voor het volgende reisje. De bedoeling is om nu een rondje Duitsland te gaan maken.

De Hobby staat klaar voor vertrek.

Dinsdag 6 Juni.
We vertrekken na de middag omdat Gepke nog moet assisteren met een patiënt van het Zonnehuis in het zwembad, dat is haar wekelijkse vrijwilligersbaantje. We vertrekken met een stralende zon hoog aan de hemel maar hoe meer we richting Arnhem rijden hoe donkerder de hemel wordt. en inderdaad genieten we nog van een aantal buitjes. Als we tegen zeven uur bij hun aankomen zijn daar ook Jeen en Lisa aanwezig, een gezellige maaltijd wordt het dan ook, lekker bij gekletst. We slapen in de camper voor de deur.

2 arnhem (Medium)
Woensdag 7 Juni.
Traditie getrouw rijden we rond negen uur, nog even getankt bij Tango om de hoek en toen via de snelweg naar Venlo waar we deze verlaten en verder via lokale wegen gaan rijden. Dat betekende dat we de gehele binnenstad van Venlo doorkruisen. Ondanks dat we op een overnachtingsplek in België hebben geprogrammeerd rijden we al snel door Duitsland, wel vlak langs de grens maar toch. Aken is ook helemaal doorkruist door ons waarna we opnieuw een grens overstaken en wel die met België. Eerst nog door Eupen en dan de Ardennen in. Op het hoogste punt van België, “Signal de Batrenge” is een grote kale parkeerplaats waar we mogen overnachten, dat doen we dan ook met twee andere camperaars. We maken nog een rondwandeling door het bos wat hier aardig is uitgedund. Wel zien we nog een konijn in een boom zitten?!?

Donderdag 8 Juni.
Na toch wel een koude nacht hier boven op de berg vertrekken we weer omstreeks negen uur. Eerst door Malmedy en  dan naar Stavelot. Hier parkeren we de camper en lopen het stadje in. Het valt wat tegen een groot plein met kasseien en statige huizen rondom. Wel lopen we nog over een klein marktje waar we een bakje heerlijk zoete kleine aardbeien kopen van een erg vriendelijke koopman. Voorbij St.Vith rijden we weer de grens over met Duitsland en gaan bij Echternach Luxemburg in. Vorig jaar hebben we hier overnacht maar dat mag nu niet meer, dus weer terug Duitsland in. Via Trier rijden we naar Sweich aan de Moezel. Een prachtige camperplaats op Weingut Feiten, direct aan de Moezel.

Vrijdag 9 Juni.
We volgen de Moezel, maar bij Mehring is een weg opbreking waardoor we de bergen in worden gestuurd, wat niet zo erg is want we rijden door een prachtige kloof. Bij Tritheim zijn we weer terug aan de Moezel. We rijden door naar Bernkastel-Kues en slaan daar af richting Idar-Oberstein, het stadje dat bekend staat als vindplaats van mineralen en half edelstenen. Je ziet er dan ook allemaal winkeltjes met “Smuck” In het dorpje Monzingen vinden we op een parkeerplaats bij een “Festhalle” een plekje voor de nacht. Het is niet zo rustig vlak naast een drukke verkeersweg.

Zaterdag 10 Juni.
Lekker zonnig weer als we vertrekken om negen uur. We rijden door het natuurpark Pfalzer wald riching Kaiserslautern.  Het is een prachtige route door de gemengde bossen, bochten, omhoog en naar beneden het blijft maar door gaan, af en toe rijden we door een klein dorpje. In Schaidt vinden we bij een sportpark een plekje bij een leegstaande sporthal. twee campers staan er reeds, daar sluiten we ons bij aan. Als we ’s avonds nog een flinke wandeling maken door het slaperige dorpje blijken we ons hier dicht bij de Franse grens te bevinden, op een informatiebord zien we dat hier honderden bunkers staan van de “Westwall”

Zondag 11 juni.
Alreeds na ca. 10 km rijden we Frankrijk binnen. Niet zo lang overigens. Als we bij Seltz de grens, die hier door de Rijn loopt, over willen steken, lukt dat niet want het pontje waar we mee overvaren moeten is buiten gebruik. We zien hier ontzettend veel ooievaars die in het pasgemaaide grasland op zoek zijn naar veldmuizen, kikkers en andere soorten lekkernijen. Bij Beinheim lukt het ons uiteindelijk om de rivier over te steken via een stokoude brug. We rijden door Rastatt en kijken bij het Hanomag museum in Kuppenheim hoe bezoekers van het museum een ritje maken over een ruig terrein met oersterke Hanomag auto,s, allemaal heel spectaculair. Rond het middaguur komen we aan bij het stuwmeer Seewald, nou dat is een geweldige trekpleister want, dankzij het prachtige weer is het er razend druk, alle parkeerplaatsen zijn bezet. Gelukkig vinden we nog een van de laatste plaatsjes tussen de 15 campers. We creëren wat schaduw naast de camper want het is 31 graden, niet uit te houden in de zon.

Maandag 12 juni.
Door een aantal omleidingen is het vandaag toch nog een lange rit geworden, uiteindelijk kwamen we om half vier aan in Bad Schussenried. Bij een bierbrouwerij annex “bierkrug museum” is een grote overnachting plaats waar reeds zo’n 25 campers zijn neer gestreken. Ook hier zorgen we dat we niet in de zon komen te zitten want vandaag was het 29 graden. We hebben er een luie middag van gemaakt en ’s avonds nog een wandeling gemaakt door het centrum.

Dinsdag 13 Juni.
Weer een prachtig mooie warme dag gehad vandaag. We zien aan de horizon al bergen met sneeuw verschijnen, dus we naderen de Alpen. Bij Wertach bekijken we een zeer ongezellige CP en we besluiten door te rijden naar Buron kinderpark aan de Gruntersee. Het is een keurige plek waar we dan ook blijven staan. We hebben wat problemen met de koelkast, hij ploft wel maar blijft niet branden. Mijn vermoeden is dat de thermokoppel defect is. in de receptie hoor ik dat er in Wertach een reparateur zit, het is toevallig de schoonzoon van de keukenhulp. Daar gaan we morgenvroeg maar even langs dus. We wandelen nog even naar het meer en duiken dan in bed.

Woensdag 14 Juni.
Voor we wegrijden test ik de  koelkast nog even en verdorie hij doet het weer goed. Dus rijden  we maar door, zoeken we een CP waar we voor het geval dat de koelkast het weer niet doet, een mogelijkheid om aan te sluiten op Electra.  Dat wordt dan Garmisch-Partenkirchen. Een grote CP bij de Wank kabelbaan, er kunnen wel honderd campers staan. Voor de zekerheid gaan we bij een stroompaal staan maar dat blijkt niet nodig want de koelkast start weer op gas. Op deze CP krijgen we een kaartje waarmee we gratis met de bus naar het centrum kunnen reizen. We kunnen ons echter pas om vijf uur aan melden en daarom mogen we de kaartjes van een stelletje vriendelijke Nederlanders lenen. In de bus leggen we contact met een Zwitsers echtpaar, het klikt geweldig en de bekjes staan niet stil tijdens de rit, leuke mensen. Het centrum van Garmisch- Partenkirchen is ontzettend toeristisch. We lopen er dan ook maar een uurtje rond en gaan weer terug naar de CP. Maar niet voordat we nog een lekker ijsje hebben opgegeten op een terrasje.

Donderdag 15 Juni.
Ooit hebben we er al eens op een CP gestaan, misschien dertig jaar geleden. maar nu staan we weer in Bayrischzell. een mooie plaats aan de rand van het dorp waar we nog een wandelingetje doorheen maken. De koelkast doet het nog steeds goed dus die kou is voorlopig uit de lucht. Weer een mooie warme dag vandaag.

Vrijdag 16 Juni.
Ook vandaag maken we er niet zo’n lange rit van. Voorbij de Chiemsee rijden we naar de Oostenrijkse grens en vinden daar een CP in Ruhpolding bij een camping. Hier mogen we maximaal 1 nacht staan voor € 9,= bij langer verblijf moeten we op de camping gaan staan. Dat zijn we niet van plan. We maken nog een prachtige  wandeling door het bos.

Zaterdag 17 Juni.
Als we in Massing de CP oprijden zien we direct “Hier hebben we eerder gestaan” heel toevallig natuurlijk, maar we camperen al 38 jaar dus zo’n heel groot wonder is het ook weer niet. We genieten de gehele middag van een boek zittend in de luie stoel in het zonnetje.

Zondag 18 Juni.
80 kilometer
is het naar Passau, dankzij een wegomlegging worden het er zeker 100. Maar de CP aan de rand van van het centrum maakt weer veel goed. Het is een keurige plek waar we het laatste plaatsje bemachtigen. Super de lux sanitair. in de loop van de middag komen er nog wel 20 campers een kijkje nemen, maar helaas voor hen, geen plaats meer. Om vijf uur, als het een beetje minder warm is, gaan we aan de wandel, een tunnel door, een brug over en we zijn in het centrum van de mooie stad Passau. 15 minuten lopen is het. We zwerven een uurtje rond en zoeken dan een terrasje op, waar we elke een eisbein verorberen.

Maandag 19 Juni.
We rijden weer richting het noorden. zo’n 85 km noordelijk vinden we een dorpje Lalling waar wel 10 plaatsen zijn om te overnachten met de camper. We bekijken er een paar maar het stelt allemaal niet zo veel voor totdat we bij de familie Weber komen, in hun tuin achter het huis hebben ze 8 plaatsjes gecreëerd voor campers.  Heel gemoedelijk allemaal, we werden heel hartelijk welkom geheten door vrouw Weber. toiletten, water, stroom en afvoer, alle voorzieningen zijn aanwezig, zelfs een zwembadje waar we gebruik van kunnen maken. Dit is wel de mooiste CP die we ooit hebben meegemaakt. Natuurlijk maken we gebruik van het zwembad want het was vandaag bijna 30 graden. Er stond ook nog een Nederlands echtpaar uit Hoofddorp waar we nog even gezellig mee hebben gebabbeld.

13 lalling (Medium)

Dinsdag 20 Juni.
Eerst nog even het zwembad in gedoken en de haartjes gewassen voordat we om 11.00 aan de rit gingen. Rustig aan vandaag want het is alweer 33 graden in de zon. Na 150 km een stelplatz die ons niet aanstond dus nog maar 50 km door gereden. Met de airco aan rijden is beter vol te houden dan buiten zitten met 38 gr. Op de stelplatz “Toni Wolf” staan we alleen. ’s avonds wandelde er nog een meisje van 51 jaar bij ons langs, Judith Weigle, hebben we een half uurtje een heel leuk gesprek mee gehad. Ze maakte een lange wandeling hier door de bossen en de heuvels. Het klikte heel erg goed, ik heb haar mijn kaartje meegegeven en we houden contact.

Woensdag 21 Juni.
Na een fikse rit kwamen op een stelplatz in Ilmenau aan, de Geuthe stad. Het is een grote parkeerplaats, niet zo gezellig maar we hebben nog een leuke wandeling gemaakt door het centrum dat hier maar 500 meter vandaan ligt.

Donderdag 22 Juni.
Heel warm drukkend weer vandaag, maar de airco kan het gelukkig lekker koel houden in de camper. In Treffurt belanden we op een mooie schaduwrijke stelplatz bij de brug over de Werra, er staan al een 10 tal campers en wij kunnen een plekje veroveren waarbij we nog satelliet ontvangst hebben naast een praatgraag Duits echtpaar. Hij kwam ons eerst vermoeien met allerlei politieke beschouwingen, hij kwam haast bij ons op schoot zitten. Een uurtje later was zijn vrouw aan de beurt, die was nog een graadje erger. We kregen te horen hoe haar familie in elkaar stak, Wat de buurvrouw van de schoonmoeder van haar dochter wel niet allemaal had meegemaakt. Dat ze 17 jaar in Spanje hadden gewoond en wat ze daar allemaal hadden meegemaakt. Door wat lichte regen werden we gered en konden we in de camper gaan zitten. ’s avonds kregen we nog een korte maar krachtige onweersbui. We hadden vlak van te voren nog even een wandeling naar het centrum van Treffurt gemaakt, maar daar was het uitgestorven.

Vrijdag 23 Juni.
Ongeveer 200 kilometer was het vandaag naar Hamlen. Op deze stelplatz hebben we al twee maal eerder gestaan, lekker dicht bij het centrum en nog belangrijker, maar zo’n 500 meter vanaf een chinees restaurant waar we ook al twee maal van een voortreffelijk chinees buffet hebben genoten. Dit staat dan ook weer voor vanavond op ons verlanglijstje. Gep heeft al even poolshoogte genomen in het restaurant en het is open vanavond. De ober herkende Gep nog van de vorige keer, nou dat is wel twee jaar geleden dat we hier waren, prachtig. We kregen vandaag ook nog een leuk mailtje van Judith Weigl met een lief verhaaltje dat ze onze site zo mooi vond en contact zou blijven houden.
Weer terug van de chinees en het heeft weer lekker gesmaakt. Onze Duitse buurvrouw vroeg ons of we ook iemand verdacht hadden zien rondlopen, want ze had opeens een lange kras over haar bus campertje ontdekt. Doodzonde, wat misselijk toch, wat voor lol hebben die vandalen er nu aan om zoiets te doen. Later op de avond kwam er nog een Nederlands paar naast ons staan. Ik kwam in gesprek met hen, en het klikte erg goed. Op een gegeven moment vraagt hij aan mij waar wij woonden, nou Zuidhorn zei ik, toen waren ze met stomheid geslagen want zij kwamen ook uit Zuidhorn en woonden aan de Burg. Cleveringa laan. De wonderen zijn de wereld niet uit.

Zaterdag 24 Juni.
150 kilometer gaan we vandaag rijden. Het landschap wordt steeds vlakker hoe verder we naar het noorden rijden. 15 km noordelijk van Cloppenburg gaan we op de stelplatz bij de Thulsfelder Stausee staan. Met veer heen een weer schuiven zien we kans om de schotel, tussen de bomen door een blik op de satelliet te laten werpen. TV dus vanavond. Maar eerst maken we nog een wandeling naar de Stausee, dat is een flinke plas water.  Dit is de laatste nacht in de camper, morgen zijn we weer thuis.
thulsfelder stausee
 Zondag 25 Juni.
Om negen uur rijden we weer, het is wat regenachtig maar wel heel wisselvallig want af en toe zien we de zon toch nog even tussen de wolken door gluren. Even voor de grens drinken we nog even een kopje koffie en om 11.00 uur zien we de “Olle Grieze” aan de horizon verschijnen, Bijna thuis dus. 3 weekjes duurde dit rondje Duitsland en 2862 kilometer asfalt is er onder de wielen door geschoven. Genoten hebben we van de prachtige landschappen, de prachtige stadjes en van de leuke contacten die we met veel mensen hebben gehad.

Op naar de volgende reis.