2024-7 Noord en Midden Duitsland.

Een dag of tien rond banjeren door noord- en midden Duitsland.

Donderdag 23 Mei dag 1
Kwart voor negen is alles ingepakt en kan ik vertrekken. Eerst even naar Fred een bakkie bietsen en bijpraten over zijn vakantie, want ze zijn gisterenavond laat teruggekomen uit Zakynthos Griekenland. Na de koffie door gereden naar Sien, mijn reisvriendinnetje deze vakantie. Haar spulletjes ingepakt in de kastjes en aan de rit naar Bremen. Tegen enen reden we de camper plaats aan de Kuhhirten op. Een broodje gegeten en vervolgens de fietsen opengevouwen. Toen bleek de fiets van Sien een probleem te hebben, de rem zat vast. Toen zijn we maar lopend naar het centrum gegaan. Eerst naar de Wezer waar een heel klein pontje ons naar de overkant bracht, en nog gratis ook. Wandelen langs de rivier kwamen we bij het oude vissers kwartier “Schnoor” uit. Een middeleeuws wijkje met hele smalle straatjes en leuke winkeltjes.

Daarna de ring overgestoken en wat rondjes gelopen door de rest van het centrum met de prachtige martini kerk, het raadhuis en nog veel meer prachtige indrukwekkende oude gebouwen. En niet te vergeten de ´Bőttcherstrasse” een honderd tien meter lang straatje dat bekend staat om de art Nouveau gevels en expressionistische kunst voornamelijk uitgevoerd in het metselwerk. Vanaf het Huis der Klokkenspel luiden driemaal per dag dertig bellen van Meissen porselein. We troffen het dat we juist op tijd waren om dit te horen. Het was gezellig druk in het centrum en we hebben dan ook een uurtje op een terrasje gezeten lekker koekeloeren naar al die typetjes die voorbijkwamen. Leuke hobby. Daarna terug naar Schnoor, de visserswijk. Een gezellig restaurantje gezocht Sien aan de scholfilet en ik een bord vol spargel. (asperges) Smakelijk eten.
via de brug overgestoken en langs de linkerzijde van de Weser terug naar onze camper.Tot een uur of tien konden we nog lekker buiten zitten. Het was een prachtige dag.

Vrijdag 24 Mei dag 2
Vandaag was het een beetje een verloren dagje. Gisteren ontdekte ik dat ik 1 van mijn assortiment medicijnen vergeten was aan te vullen in mijn medicijnkoffer. Een apotheek in Bremen kon/wilde mij niet helpen. Er bleef niets anders over dan eventjes terug te rijden naar Zuidhorn (200 km enkele reis). Daarnaast bleek de rem van de fiets van Sien vast te lopen, dat was trouwens snel verholpen door de vriendelijke en snelle hulp van Herman v/d Meulen, haar fietsenmaker. Tegen 2 Uur reden we weer richting de Duitse grens. Nu een aangepaste route gevolgd, waardoor we uiteindelijk op een overnachtingsplekje terecht zijn gekomen. Aan de rand van Lingen.

Zaterdag 25 Mei dag 3
Vanmorgen eerst naar de Lidl, hier de camper achtergelaten en het nabije centrum in gelopen. Er staan een aantal historische gebouwen verder alleen maar moderne winkels. In een uurtje hadden we het dan ook wel gezien. Geprogrammeerd op Bad Meinberg waar we een camper plaats gaan zoeken. We zijn aangekomen in Horn-bad  Meinberg  op de CP en werden heel vriendelijk ontvangen 2 plaatsjes waren er maar en we waren de eerste, even later kwam er nog een camperaar uit Hamburg. 12 euro maar geen voorzieningen. We kregen een flesje bier als welkom geschenk. Heel mooi plaatsje op het erf. Nog een paar uurtjes in de zon gezeten. Een blik bonen prut opengescheurd en de buik stond weer bol, daarna het stadje Horn ingelopen voor het dessert. Een paar oude gebouwen bekeken en daarna genieten van de rust in de camper met een boek op schoot.

Zondag 26 Mei dag 4
Vanmorgen de fietsen uitgepakt en aan de rit via het centrum gaan we naar het westen. Nog geen twee km voorbij Horn slaan we een bospad in richting Extern Steine. Dat zijn 4 zandsteen kolommen van 28 tot 38 m hoogte die miljoenen jaren geleden langzaam door tektonische krachten omhoog zijn gekomen. Een heel bijzonder fenomeen in het overwegend vrij vlakke landschap. We hebben een leuke wandeling rondom dit fantastische natuurverschijnsel gemaakt. Het staat in een bosgebied met eeuwen oude bomen. Prachtige doorkijkjes over het water. Een hele mooie wandeling gemaakt. Een plekje om te onthouden.

Terug in de camper onze broodjes gegeten waarna we weer aan de rit gaan naar Hameln.
Aangekomen in Hameln hebben we geluk dat er op de CP nog een plekje vrij is voor ons. We krijgen van de buurman die weer verder gaat, zijn kassabon zodat we dus gratis staan deze nacht. We installeren ons en gaan aan de wandel naar het oude centrum, dat 1,5 km verderop ligt. Langs de Wezer wordt een rommelmarkt gehouden die we niet zo interessant vinden meest kleding en prullaria, we hebben het snel bekeken. Het centrum is leuker, veel vakwerk huizen. (bouwvakhuizen zegt Sien) Het is er niet zo heel druk, wel veel ouders die hier rondkuieren met hun kroost. Ook wij slenteren heel rustig rond, heerlijk relaxed dus.overal zien we kleine koperen tegels in het wegdek met een rat er op afgebeeld.  Ook zaten we ruim 2 uur op een terras voor een drankje en aardbeien Torte. Op de gevel van de kerk was een enorm klokkenspel aangebracht, die om half vier speciaal voor ons een concert ten gehore bracht. Heel leuk allemaal. Tegen half zes liepen we “Sangra la” binnen, een Chinees restaurant, waar ik samen met Gepke ook al 3 maal eerder had gegeten. Een lopend buffet met meer dan 50 verschillende gerechten. Heerlijk gegeten, maar veel te veel natuurlijk. Bij de camper konden door het prachtige weer nog tot 10 uur buiten zitten. Al met al een schitterende dag vandaag.

Maandag 27 Mei dag 5
“Wo Werra sich und Fulda kussen.
Sie ihre Namen bussen mussen.
Und hier entsteht durch diese Kuss
Deutchs bis zum Meer der Weser Fluss “.

Dit gedicht staat op een dikke steen op het punt waar de twee rivieren samenvloeien. Waar? In Hannoversch-Munden. Via een schitterende heuvelachtige route door het natuurpark “Solling-Vogler” over provinciale wegen zijn we hier aangekomen. In een bos hebben we geluncht en een dutje gedaan. We hebben genoten van de prachtige route langs de Weser. We overnachten op nog geen 50 meter van het gedicht. H-M is een erg mooi stadje met heel veel vakwerk huizen. Een mooie wandeling gemaakt en uiteraard genoten van een vanille-ijsje. Heel mooi weer vandaag, we zagen veel prachtige wolken partijen maar tegen 7 uur begon het licht te regenen. Hier was de betaalautomaat al een week defect en konden we opnieuw gratis overnachten, we worden verwend deze vakantie.

Dinsdag 28 Mei dag 6
Tegen half tien vertrokken we uit Hannoverisch-Münden. Via een prachtige route langs de Werra naar Eschwege dan op Eisenach aan. Vervolgens volgden we een sluipdoor kruipdoor route door het Thuringer Wald. Honderden, nee, duizenden bochten hebben we moeten ronden. Maar met veel plezier, want wat was het prachtig. Genieten dus. Ook nog even een stop gemaakt in Creuzburg. Daar kwamen we bij een middeleeuwse brug over de Werra, prachtig mooi gerestaureerd met grote kapel ernaast. Dat hebben we uitgebreid bekeken. Opnieuw een bakkie in het bos en toen een CP gezocht. Blijkt er een op 5 km afstand in Bad Salzungen te zijn. Een perfecte plek en nog beter, er was een plekje voor ons te zijn. Inmiddels was het heel mooi weer geworden. Nadat we ons hadden geïnstalleerd gingen we aan de wandel, het stadje in. Het ligt op een heuvel met in het centrum een hele grote vijver, waar we helemaal omheen zijn gewandeld. Ook heel mooi. In een winkelcentrum vonden we een “food Court” (chinees) om onze buikjes te vullen. Het was weer een zonnige dag.

Woensdag 29 Mei dag 7
Vandaag rijden we weer in noordelijke richting. Het is minder mooi weer. Flink bewolkt maar droog, tenminste tot half zes toen begon het licht te regenen. Via Meiningen, Suhl, Gotha, Muhlhausen naar Duderstadt. Op een grote CP even buiten het centrum. Het is een lange rit geworden, daarom besluiten we de kuier latten onder te binden en gelijk het centrum onveilig te gaan maken. Via een mooi stadspark wandelen we ernaartoe. Het blijkt een juweeltje te zijn. Een paar prachtige kerken en verder voornamelijk grote indrukwekkende vakwerk huizen. We maken een rondje en fotograferen wat. Onderweg hadden we al een keuze gemaakt waar we zouden gaan eten. Dat was een goede gok, een Hongaars restaurant serveerde ons een jaeger schnitzel en een of andere moot vis voor Sien, het smaakte uitstekend weggespoeld met een goede “Rotwein” . Tot onze verrassing regende het toen we naar buiten stapten. Geen paraplu, geen regenjas maar een korte broek en T shirt was enige dat onze arme lichamen trachtte te beschermen, wat dus radicaal mislukte natuurlijk. Mede door het aardedonkere stadspark en het feit dat we in eerste instantie verdwaalden op de kronkelende weggetjes kwamen we tenslotte toch dankzij Google Maps op m’n telefoon aan bij onze camper. Doorweekt natuurlijk. Gauw de kachel aan en onze spulletjes te drogen gehangen. Met wat knabbeltjes en drankjes voor onze neus konden we toch nog lachen.

Donderdag 30 Mei dag 8
De bedoeling was om in Celle te overnachten, helaas was de stellplatz ganss full. Door gereden naar Bergen. Hier was gelukkig nog plaats voor ons. En twee contact dozen voor gratis stroom stonden ons ter beschikking, we hadden er maar 1 nodig. (Die aardige Duitsers toch). We hebben maar 1 buitje moeten trotseren, maar duurde helaas wel van 9.00 tot 16.00 uur. Na het eten een dessert gegeten in een ijssalon tijdens onze avondwandeling.

Vrijdag 31 Mei dag 9
In heel Beieren zo’n 200 km zuidelijk van ons is een noodweer uitgebroken hevige regenbuien hebben dijkdoorbraken veroorzaakt, rivieren treden buiten hun oevers. Veel huizen staan in het water en er zijn reeds een aantal doden te betreuren. Het is hier nog nooit zo hevig geweest. Goed dat wij niet zuidelijker zijn gegaan. Vandaag willen we naar der grosse bleiche in Leer rijden voor de overnachting. Nog 226 km dus heb ik geprogrammeerd op een snellere weg ‘t is regenachtig, weinig uitzicht. Dichtbij Leer klaarde het weer op. De weergoden zijn ons gunstig gezind. Half twee reden we Der Grosse Bleich op. Broodje eten, oogjes even dicht en toen aan de wandel. Eerst het straatje met al die kunst- en antiekwinkeltjes in, daarna de winkelstraat door, waarna we op een terrasje neerstreken voor een bakje Cappuccino Amaretto en Sien “mit zahne”, wat haar smerig tegenviel. Want zonder suiker.🥵 Gelukkig is het (bijna) de hele middag droog gebleven. Terug gewandeld over de lange steiger langs de haven. De binnenstad is leuk opgesmukt met kunstwerken. Het was gezellig druk. Nadat we een paar uurtjes met de neus in onze boeken hebben gezeten zijn we tegen zevenen weer aan de wandel gegaan, tenslotte moet ons buikje ook gevuld worden. Onze eerste keuze was een visrestaurant, maar zat reeds een besloten club. Doorgelopen richting camper zagen we tegenover het schepen museum een restaurant. In Gasthof “zur Leda” werden we verwelkomd door Emma van Leeuwen. Een Nederlandse jonge vrouw, waar we een heel gezellig en geanimeerd gesprek hadden. Een lichte maaltijd van flammkuchen was genoeg voor ons. Dat een soort hele kleine pizza’s. Natijd nog even langs de oude scheepjes gelopen en in een kraampje voor 2 Euro’s een mooi boek over Bremen voor Sien gescoord.

Zaterdag 1 Juni dag 10
We zijn weer thuis. Dat wil zeggen eerst bij fred & Pili langs voor koffie en lunch. Zij passen een paar dagen op de tweeling van Maura & Derk in hun huis aan de Blaarkop in Meerstad. Uiteraard genieten we van de anderhalf jaar oude tweeling Gijs & Tobe. Dan op huis aan.10 dagen onderweg in het mooie midden van Duitsland. Duizenden bochtjes gereden. Heel goed weer, en nu de camper maar op orde brengen voor de volgende reis.