2018-1 Spanje

9 februari a.s. vertrekken we voor een weekje naar Spanje, Malaga is ons eerste doel.
Vliegen gaan we deze vakantie en niet alleen, nee we nemen onze dochter Anita nu eens mee voor de verandering. We hebben haar dit al eens beloofd maar nu is het dan zover.
Het is niet de bedoeling dat we in Malaga blijven, we hebben een autootje geboekt en gaan een rondje maken door Andalucia. We hopen dat het daar een beetje beter weer zal zijn als hier in Nederland. We  zijn het vochtige weer van de laatste maanden wel een beetje zat.

1 eindhoven (1)

Dag 1 vrijdag 9 februari
Opgestaan om half acht want we willen vroeg op pad. Om tien uur stappen we dan ook bij Anita naar binnen. En om elf uur zitten we gezellig aan de brunch, even lekker bijpraten en dan brengt Tjerk ons om half twee naar Eindhoven, Ruim op tijd zijn we op het  vliegveld want om twintig over vier gaan we vliegen met Ryanair. Malaga “here we come”
2 malaga (3)Twee uur en veertig minuten vliegen we over een laag wolkendek met af en toe een gaatje waar we de   grond snel even zien, geruststellend! Op het vliegveld gaat alles redelijk snel en om half acht zitten we in onze huurauto, een splinternieuwe met nog maar 12 km op de teller, een Renault Captur. Anita programmeert ons appartement in haar telefoon en rijden maar, in het donker dat wel, maar het gaat helemaal goed, maar ja zij heeft immers geografie gestudeerd dus dat  moest wel goed gaan.     Calle rute 2 is het adres maar een parkeerplaatsje vinden we pas een 500 m verder op. Het appartementje ziet er perfect uit. Grote woonkamer, 3 tweepersoons slaapkamers, een badkamer en een keuken allemaal heel keurig en schoon en gezellig ingericht. En dat voor € 79,= voor twee nachten. Nadat we de koffers hebben uitgepakt gaan we aan de wandel want we hebben honger na 500 meter is er een cafetaria die op het punt staat te sluiten, dus verder om de hoek aan de boulevard zien we een klein kroegje waar ze ook tapas serveren. We drinken een pilsje en bestellen daar een aantal tapas bij met een salade en wat slappe patatas erbij, voor 12 euro’s samen zijn we zat. terug  bij het appartement  hebben we moeite om de deur van het slot te krijgen maar 4 bewoners van de andere flats komen ons helpen gealarmeerd door de herrie die we maken en met veel  moeite lukt het uiteindelijk om de deur open te krijgen. Een kopje thee hebben we dus wel verdient.
3 malaga (1)4 malaga (2) (Medium)Dag 2 zaterdag 10 februari
We nemen   de auto naar het centrum van Malaga en rijden een parking in bij de haven dat is maar 2,3 km vanaf ons appartement. Dus eigenlijk zitten we tegen het centrum aan, heel strategisch . er liggen twee oorlogsschepen in de haven die je kunt bezichtigen, maar dat doen we niet, jammer van de tijd. In plaats daarvan lopen we de havenboulevard langs waar mooie zeiljachten aangemeerd liggen. Het is een mooie wandelpromenade met erg dure winkels en restaurants. We lopen tot aan het strand en de vuurtoerne en keren dan om naar het centrum. Eerst bezoeken we Alcazaba de Malaga, een versterkte vesting van de moren. Het ligt prominent  op een heuveltje. Bij de ingang liggen de resten van een romeins amfitheater.  Vervolgens gaan we verder het gezellige winkelgebied van Malaga  in. De kronkelende straatjes zijn rijkelijk voorzien van eethuisjes met terrasjes waar dankzij het schitterende weer veel mensen zitten te genieten van het zonnetje, 16 a 17 graden is voor onze begrippen natuurlijk een heerlijke temperatuur. Wij maken daar natuurlijk ook gebruik van en laten ons neer ploffen op een terrasje aan een groot plein waar juist een demonstratie van de politie plaatsvind. 1,5 uur zitten we daar genieten niet alleen van de zon maar ook van onze cortado en een groot glas verse sinaasappelsap. In een broodjeshuis werken we enige maagvulling naar binnen, ons aangereikt door een goedlachse serveerster met een paar koehoorns op het hoofd vanwege het carnaval.  We wandelen langs een carnavals feest waar  kinderen optreden en lopen dan langs de prachtige kathedraal. Terug aan de haven proberen we nog een uurtje de kleur op onze gezichten een gezondere tint aan te laten nemen. Nog een uurtje en we zoeken de auto weer op. Afrekenen gaat wat problematisch want mijn pasje wordt niet geaccepteerd. Maar uiteindelijk worden we toch na € 9,60 te hebben bijgedragen aan de exploitatie van de gemeentelijke opstallen, vrijgelaten uit de ondergrondse catacomben. Terug  in ons huisje duik ik een uurtje in bed om mijn vermoeide onderdanen weer op krachten te laten komen. Bij een kop koffie en een stuk chocolade probeer ik een stuk te lezen in mijn Frederic Forsyt, maar dat lukt dus niet want ik kom terecht in een diepzinnige discussie  met Anita. Zeven uur is het als we de kuierlatten weer onderbinden want de dames Cley hebben vanmiddag op hun wandeling naar het strand een chinees ontdekt (restaurant) maar helaas is die nog niet open dus wandelen we door en kiezen uit een van de vele restaurantjes waar de vriendelijke bediening ons met genoegen naar binnen begeleid. Het ziet er eenvoudig maar netjes uit en het eten is er navenant. Kwart voor negen waren we weer terug op honk. Tijd om dit verslag bij te werken en nog even een spelletje met Gepke te spelen (kaarten).

Dag 3 zondag 11 februari.
 De Auto hebben we gisteren dichtbij ons huisje kunnen parkeren dus we hoefden niet zover met de koffers slepen. Na het ontbijt gingen we al snel aan de rit. Met behulp van de tomtom in de telefoon reden we in zuidelijke richting. Eerst naar Marbella waar we niet erg van gecharmeerd kunnen raken, die  eindeloze bebouwing zonder dat je ook maar iets van de zee kunt zien. Koffie drinken op een terrasje aan de boulevard, wat onze bedoeling was, lukte niet, dus rijden we maar door. Totdat we even van de weg afwijken en een bakkerijtje tegen komen met een terrasje voor een bakkie en een zoet broodje.  Wel een beetje mondaine toestand met gasten in luxe kleding, maar ja dat kan ook komen omdat het zondag is en dat ze net uit de kerk komen. We gaan van de snelweg af en rijden langs de kust naar linea de conception. Hier rijden we midden door het centrum door allemaal smalle straatjes maar uiteindelijk geraken we daar toch uit en rijden op d grote weg Gibraltar in. Bij de grens staat wel een file maar kennelijk ontstaat die door de douane die overigens maar mondjesmaat controleert. De slagbomen gaan net open als we de landingsbaan over moeten steken, kennelijk is er net een vliegtuig geland. De landingsbaan ligt dwars  op de landtong die Gibraltar van Spanje scheid. Een beetje vreemde gewaarwording om hier over te steken. We rijden de gehele stad door en vinden aan de andere kant van het centrum een parkeerplekje, waar we als gebruikelijk weer moeite hebben met de automaat. Met behulp van een Engelse dame lukt het toch. Het probleem zat er vermoedelijk in dat deze automaat zowel euro’s als ponden accepteert. We blijken dichtbij de mainstreet te zitten, we wandelen een parkje door gaan met een lift naar het volgende niveau en al na 200 meter in de Mainstreet, uiteraard zijn praktisch alle winkeltjes gesloten maar de terrassen zin wel goedbezocht dankzij het prachtige weer dat we hier treffen. Je kunt wel vernemen dat het hier allemaal veel duurder is dan aan de andere zijde van de grens, we eten een broodje met een kop koffie waaraan we het vernemen en 1 bolletje ijs kost ons ook omgerekend 2 euro. In dei ijssalon worden we bediend door een Aziatische jongen die prima Nederlands spreekt. Om een uur of 3 pakken we de auto weer en rijden terug naar ons appartement in Alcaidesa. een leuk appartement met een kamer, keuken, badkamer, douchecel en 2 slaapkamers en een groot terras. Bij linea de Conception kan Anita het niet laten om nog even wat schelpjes te zoeken op het strand en kunnen wij nog een paar foto’s van de rots van Gibraltar te maken.

Dag 4 maandag 12 februari
Gisteren zijn we alleen in de bovenstad geweest maar een mooie foto van de brug over de kloof is daarvandaan niet zo mooi te maken. Maar vanaf boven op de brug zagen we 120 m daaronder een mooi plaatsje waar we een beter zicht op de hellingen konden krijgen. Volgens de kaart konden we daar ook komen met de auto. Dat gaan we vanmorgen eerst doen, met succes. Via een kruipdoor-sluipdoor route in de bovenstad kwamen we op een (volgens ons) Romeins weggetje uit, geplaveid met kleine veldkeitjes. Het is ongeveer auto breed en steil naar beneden, beetje avontuurlijk ritje dus, maar zeker de moeite waard. Mede dankzij het prachtige weer konden we daar mooie plaatjes schieten. Vervolgens de tomtom op Granada ingesteld en aan de rit, ongeveer 180 km vandaag. Halverwege een bakkie gedaan wet een bolus erbij in een gezellig weg restaurantje. Onderweg zagen in een klein meertje ook nog een twintigtal flamenco’s staan. Tijdens de gehele rit hadden we een mooi uitzicht op de besneeuwde toppen van de Siera de Nevada, daar word op het moment nog veel geskied.Tegen enen reden we door het centrum van Granada waar de straten steeds smaller werden. Maar het appartement toch gevonden. Gauw de koffers en de meisjes eruit, want we blokkeerden de gehele straat. Toen moest ik op zoek naar een parkeerplaats, kriskras door het centrum totdat ik een garage vond in de calle Socratus. Inmiddels had Anita mij hun positie toe gemaild en kon ik met behulp van mijn telefoon terug wandelen. Gelukkig bleek dat maar 600 meter te zijn. Om 2 uur zaten we aan de lunch. Terwijl ik een siësta hield gingen de meisjes de omgeving verkennen, we blijken een prachtige plaats in het centrum te hebben uitgekozen. Omstreeks vijf uur zijn we aan de wandel gegaan in het drukke winkelgebied en een patatje met gegeten in de burger king.

Dag 5 woensdag 14 februari
Weinig te vertellen want vandaag zijn we in Granada gebleven. wel hen hebben we een paar mooie wandelingen door het centrum gemaakt, heel gezellig. En ’s avonds heeft Anita ons getrakteerd op een etentje in een leuk restaurant “El Aguador” was heel lekker. De binnenstad is ook bij avond heel sfeervol.

Dag 6 donderdag 15  februari
Weer vertrokken uit Granada, Eerst de auto gehaald uit de garage 900 meter verderop. € 36,= moest ik betalen voor die anderhalve dag. Niet mis maar we zitten dan ook helemaal in het centrum van de stad en dat is ook wat waard. We rijden over de A92 noordelijk de stad uit en dan boven de Siera de Navada langs naar Guadix. De bergen worden hoger en steiler, mooie rotsformaties zien we en vlak bij Guadix zelfs nog veel bewoonde grotwoningen. Dan gaan we omhoog gaan de bergen in naar Puerta de la Raqua dat is een 2000 meter hoge pas. Hier zijn veel mensen en vooral kinderen aan het skiën en langlaufen. De weg is gelukkig sneeuwvrij, wat vooral aan de noordkant een pre is omdat die weg vrij smal is maar als we naar beneden gaan is hij behoorlijk breed. het is een mooi landschap met ruige rotsen en erosiegeulen in de bergwanden. Bij El Ejido zijn we de pas weer uit en op elk vlak plaatsje zijn plastic broeikassen gebouwd wat een lelijk uitzicht bied. In het vakantie resort Almerimar bevindt ons appartement zich in een zes verdieping tellend gebouw. Het is wel heel royaal opgezet en ziet er netjes uit, alles werkt naar behoren zelfs de deur sloten werken goed door middel van sleutelkaartjes. De dames maken een wandeling terwijl ik van mijn schoonheidsslaapje geniet. Na terug komst genieten zij ook nog even van de zon en dan maken we samen ook nog een wandeling naar de haven, waar ook een tiental camper staan. Tegen half acht wandelen we opnieuw maar nu naar een visrestaurant bij het strand, waar we heerlijk genieten van het diner.

Dag 7 vrijdag 16 februari
Lekker rustig en relaxed de ochtend doorgebracht en om half elf aan de rit naar Nerja waar we tegen 12 uur aan kwamen. Met veel moeite een parkeerplaat gezocht maar dat viel niet mee. Anita is hier ongeveer zes jaar geweest met haar vriendin Ria en wist dat er vlakbij Balcony de Europa een grote P was en inderdaad was daar voldoende plek voor ons. Balcony de Europa is een plein gelegen op een uitstekende rots boven de zee. Daarvandaan heb je een prachtig uitzicht over de zee en de kleine strandjes. Het is een gezellig centrum met veel kleine winkeltjes, terrasjes en restaurantjes. We gaan daar dan ook gezellig eten. Waarna we weer aan de rit gaan richting Malaga. We kunnen om vijf uur beschikken over ons appartement in het centrum. We worden daar opgewacht door Juan en Carol een leuk enthousiast stelletje die het beheren. Het ziet er heel gezellig uit met een woon/slaap/keuken en een aparte slaapkamer, allemaal keurig netjes en modern ingericht, er staat zelfs een eenvoudig ontbijtje voor ons klaar. We gaan vroeg op bed want ons vliegtuig vertrekt om 7 uur twintig morgenvroeg en we moeten de auto nog inleveren enz. dus dat wordt heel vroeg op staan, boehhhh.

Dag 8 zaterdag 17 februari
Het was nog donker toen we om half vier opstonden. Een half uur eerder dan dat we hadden afgesproken. Alles ging van een leien dakje, gisteren hebben we al getankt dus we konden de auto zo op het parkeerdek, de sleutel konden we in een bus gooien, dus dat ging vlot, zo als alles verder trouwens. Tjerk stond ons op te wachten in Eindhoven, op naar Arnhem waar we na de lunch vertrokken voor het laatste eindje naar Zuidhorn.
Het was een leuk, korte en heel intensieve vakantie waarbij we de gehele week prachtig mooi weer hebben gehad. Voor herhaling vatbaar.