2024 1 Nederland

2024-1 Nederland.

Katerveer.
Heel moeilijk is het om er weer eens uit te breken zonder Gepke, maar op donderdag 29/2 besloot ik een paar dagen naar Anita te gaan in Arnhem. Ik had me inmiddels een E-bike aangeschaft, zodat ik onderweg wat stukjes kon gaan fietsen. M’n knieën vertonen enige slijtage waardoor het lopen wat moeilijker gaat.
Mijn eerste stop was nabij Zwolle aan de IJsel. Al heel lang intrigeerde mij een oude vakantiefoto van mijn vader uit 1926.

Zwolle

Ze waren op de fiets onderweg voor een vakantie naar het strand in Scheveningen. Hier wachten ze op de veerboot over de IJsel bij Katerveer. Vrijwel zeker op de zuidelijke oever. Je ziet hem liggen op de achtergrond. Het was de enige mogelijkheid om over te steken want de brug kwam pas in 1930 gereed. Het Katerveer was een veerdienst op de IJssel ten westen van Zwolle die Overijssel met Gelderland verbond. De geschiedenis gaat terug tot de tiende eeuw. Rond 1240 was het een betaalde veerdienst getiteld het “Cothenveer”. Zwolle werd in de vijftiende eeuw eigenaar van het veer en de bijbehorende stal. Het Katerveer werd omstreeks 1458 een gemeenteveer. Rond 1520 kreeg Zwolle een korte oorlog met Kampen. Ze namen het vee mee dat bij het veer graasde. De Kampenaren waren op wraak uit en verbrandden de daaropvolgende nacht het waakhuis van het Katerveer en lieten de pont zinken. Enige tijd later voer de veerpont weer. De veerdienst stopte in 1930 toen de Oude IJsselbrug, die naast het veer is gebouwd, werd geopend. Aan de Overijsselse kant lag het vertrekpunt van het Katerveer in de buurtschap Spoolde. Het gebied dat is gelegen tussen de snelweg A28 en de Oude Rijksweg van Zwolle naar Hattem wordt in de volksmond ‘Het Katerveer’ genoemd.

De Katerveersluizen is een complex van twee sluizen bij de uitmonding van de Willemsvaart in de IJssel. Het is een onderdeel van een schans die behoort tot de in 1598 aangelegde Zwolse linies.

De kleine sluis, blijkens een steen gebouwd in 1818 en 1819, heeft een doorvaartbreedte van ongeveer 6 meter. Over deze sluis is later (1873) een enkele ophaalbrug gebouwd. De grote sluis heeft een doorvaartbreedte van ongeveer 12meter. Hierover is in 1873 een dubbele ophaalbrug gebouwd.

Beide sluizen hebben fraaie binnensluisdeuren in de landhoofden van de bruggen, vervaardigd van geconstrueerd ijzer. De sluizen bevinden zich in een schans, die deel uitmaakt van de in 1598 aangelegde Zwolse Linies. Het geheel is een unieke combinatie van een vestingwerk en een waterbouwkundig werk.

Na het bekijken van dit sluizencomplex ben ik doorgereden naar Hattem aan de overzijde van de IJsel. Parkeerde de Mini aan de rand van het kleine oude centrum van dit Hanzestadje. Vervolgens heb ik alle straatjes doorgewandeld, de molen bekeken. En het Jan Voerman Museum bezocht. Een heel leuk oud centrum met veel authentieke huisjes.
En een uitstekend en gezellig restaurant waar ik heb geluncht.
Daarna heb ik een route over verschillende leuke dijkweggetjes naar Arnhem gevolgd.

Vrijdag 1/3 Arnhem.
Na een gezellige avond bij dochter Anita ben ik Arnhem op de fiets gaan verkennen. Door en rondom het centrum, vervolgens naar de Rijn bij Oosterbeek en vandaar de prachtige route over de Schelmse weg weer terug naar Anita.
Zaterdag 2/3 Arnhem.
Opnieuw op de fiets gestapt en nu de oostelijke wijken van Arnhem op de fiets gaan verkennen. Via Klarenbeek naar de Steenen tafel en door het prachtige oude bos naar de Juliana beek. De eeuwenoude sprengbeek werd bij aanleg van de woonwijk in de jaren dertig van de twintigste eeuw, onder de grond gestopt, waar hij het riool in stroomde. In 2005 hebben bewoners van de Julianalaan, die de ondergrondse loop ontdekt en, met hulp van verschillende instellingen en de gemeente de sprengbeek gegraven zodat het water nu bovengronds door de voortuinen langs de woningen aan de Julianalaan stroomt. Op 28 mei 2005 werd het openen van de Julianabeek gevierd. Prachtig actie van die bewoners. Ik heb de beek een eindje gevolgd. Hij is niet zo erg breed, ongeveer 50 cm. Via het park Presikhaaf ben ik de spoorlijn gevolgd naar de Hommelseweg en toen door naar Anita.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *