2021-1 Duitsland en Noord Frankrijk.

8 september 2021 dag 1.
Daar staat hij dan “Spic & Span” te popelen om aan de rit te gaan, onze Hobby camper. Richting bratwurst, eisbein und sauerkraut. Naar het oosten dus. De lunch genieten we in de buurt van Geeste aan het Dortmund-Emskanaal. Rustig plekje, we zouden hier best kunnen blijven overnachten, maar daar is het een beetje vroeg voor. We zijn om half vier aangekomen in Lienen. Rustige CP. 4 Duitsers en wij, er kunnen nog wel 15 bij. ’t is warm vandaag 29 gr., kunnen we lekker buiten zitten. We zijn vandaag helemaal via lokale wegen gereden, dat doen we het liefste. Drenthe door en dan bij Ter Apel de grens over. Meppen Lingen, Beesten, Schapen Ibbenburen, nog geprobeerd Tecklenburg in te rijden maar bijna alle wegen waren afgesloten en dan zou Gepke te ver moeten lopen helaas. Toch konden we nog een wandeling maken in het bos achter de CP.

9 september 2021 dag 2.
10 uur, tijd dus voor ons kopje drugs. Gelijk even een bosje bloemen geplukt voor op het dashboard. We staan nu op de CP Hannes Weserblick. In Hameln. Prachtige rit gemaakt vandaag. Het landschap lijkt een beetje op de hoge Veluwe bij Roozendaal. Een slingerweg door het bos.om twaalf uur kwamen we aan en hebben ons een rustige middag beloofd. We zitten hier ongeveer 800 m vanaf het mooie historische centrum, daar zijn we om vijf uur heen gelopen. Het was nog steeds drukkend heet, zodat we al gauw op een terras zaten van een Grieks restaurant achter een grote pils. We hadden geluk want er zat een jong stel aan de overkant van de weg muziek te maken. Een gezellig en ontspannend sfeertje dus. En we hebben er nog lekker gegeten ook nog.

10 september 2021 dag 3.
De koffiestop hielden we in Hehlen een aardig klein dorpje aan de Weser. We hebben eerst op de CP in Clausthal-Zellerfelt, maar daar zag het er erg ongezellig uit en zijn toen maar door gereden naar Goslar. Dit is wel een drukke CP maar we blijven hier toch maar om een beetje om te relaxen. Rustige middag gehad, een beetje wandelen en veel lezen, zittend in de drukkende warmte. Daar kon alleen maar onweer uit voortkomen. En dat klopte ook want om zes uur begon het te regenen.

11 september 2021 dag 4.
Na de koffie vertrokken uit Goslar. Het lijkt wat donker als we naar Werningerode rijden en inderdaad als we daar op de parkeerplaats bij het centrum staan krijgen we een dikke bui op de kop. Als we programmeren op Braunlage stuurt onze “dom-dom” ons door de smalle straatjes en lopen we vast. Maar met wat geluk redden we ons daar weer uit. Vervolgens nemen we de weg de Brocken op. Dit is de hoogste berg van de Harz, 1142 meter en we moeten waarachtig nog voor spoorwegovergang wachten voor een stoomtrein die naar de top gaat. In 1980 hebben we daar zelf al eens ingezeten. Aangekomen op een CP in Nordhausen waar we een aantal jaren geleden ook al eens hebben gestaan. Dit overkomt ons de laatste jaren wel vaker, want we camperen immers al ruim 43 jaar. We hebben een paar uurtjes regen gehad vandaag maar nu schijnt het zonnetje alweer dat het een lust is. Straks na het eten kunnen we dus nog fijn een mooie wandeling gaan maken in het park aan de overkant van de weg.

12 september 2021 dag 5
We zijn aangekomen op de P. van de burg “Kyffhausen”. Om hierboven te komen moesten we wel 50 haarspeltbochten overwinnen. Het is nu niet druk, maar dat gaat vast wel gebeuren deze zondag. Aan de souvenirs winkeltjes en grote parkeerplaats is dat te zien. Het lijkt wel een pretpark. Na de koffie rijden verder. Na een mooie rit door het natuurpark Saale-Unstrut Triasland hebben we ons geïnstalleerd op de CP Seitenrode met uitzicht op het golvende landschap en de burcht.

13 september 2021 dag 6
Een koffie stop maken we in Ziegenruck, een leuk dorpje met hele smalle straatjes en veel vakwerkhuizen aan de Saale. Een prachtige route over soms hele smalle weggetjes. We kijken hier uit over het Thüringermeer. Daarna aan de rit om een hieruit CP te zoeken, die vinden we in Pegnitz. Niet erg gezellig maar wel heel rustig. Er staan nog twee campers meer iets verderop. We genieten daarna van een B&B (Bakkie & Boekie).

14 september 2021 dag 7
Weer aan de rit, waar we van genieten heerlijk rustig toeren door dit glooiende landschap waar we een nuver plekje vinden voor de L&D (lunch & dutje). Aan de bosrand met uitzicht op een dalletje. Dit is genieten. Het is even zoeken maar via sluipdoor kruipdoor weggetjes komen we terecht op een prachtige particuliere CP in Waldkirchen waar 15 campers kunnen staan. Tot ons geluk stonden er 14 waaronder 2 Nederlandse. Het is een gemoedelijk en heel persoonlijk ingerichte CP met hier en daar uit boomstammen gehakte beelden. We voelen ons hier erg thuis, bovendien hebben we een “daalders” plekje met mooi uitzicht.

15 september 2021 dag 8
Vandaag zijn we de Inn overgestoken dus we zitten dus dichtbij Oostenrijk. Gisteren nogal wat moeite gehad om een CP te vinden. De eerste was midden in een dorpje bij een pension er konden hooguit twee campers staan maar dan heel erg scheef je zou wel tien blokken moet gebruiken. Logisch dat we doorreden nietwaar? In hetzelfde dorp nog een plekje gezocht. Dat was bij een bij een installatiebedrijf waar nog nooit een CP was geweest. Weer verkeerde coördinaten dus. Toen naar een dorpje 5 km verderop en ook daar grepen we mis. Dat was bij een woonhuis en ook daar was nog nooit een CP geweest. Wie verantwoordelijk is voor al die verkeerde informatie weet je natuurlijk nooit maar het lijkt wel opzet te zijn. Ik zal; na de vakantie een melding sturen naar campercontact. Uiteindelijk kwamen we terecht op een prachtige CP en die maakte alles weer goed. Het is in Trostberg met nog 6 campers. Het leek er even op dat het slechter weer zou worden maar na een uurtje klaarde het toch op. Was toch weer een mooie dag vandaag.

16 september 2021 dag 9
Even leek het moeilijk maar toch vonden een schitterend plekje aan de rivier in Ramsau bei Berchtesgaden voor ons L&D tje.  We komen nu duidelijk in het berg landschap, daar houden we van dus is het genieten. De bedoeling was om in Duitsland te blijven maar toen we van Berchtesgaden richting Traustein reden bleek bij Schreizlreuth de weg geblokkeerd te zijn. Toen hadden we de keus terug of naar het zuiden en dan dus Oostenrijk in. Hier hebben we toen maar voor gekozen, vandaar dat we nu in Neukirchen am Grossvendiger bij een restaurant midden tussen de koeien in staan. Daar gaan we vanavond ook een hapje eten, zal wel Wienerschnitzel worden. Na tweeden begon het te regenen en het is niet meer droog geworden.

17 september 2021 dag 10
Lunchen in Wattens. We zijn in de mist de pas van Gerlos overgereden, moesten we € 10, = voor betalen en we konden nauwelijks genieten van het uitzicht wat heel mooi zou kunnen zijn. Wel nog van de Krimml waterval bewonderd, deze is met z’n 360 meter de hoogste van Europa. We zijn weer terug in Duitsland richting Garmisch-Partenkirchen waar we een vonden een aardige CP in het bos vonden. Ik heb hier de camper op 230 volt aangesloten en dat heeft een reden. Gisteren heb ik ontdekt dat de boordaccu’s slecht zijn, niet verwonderlijk want onze hobby is nu inmiddels 10 jaar oud. Tegen tienen ‘avonds zaten we dan ook in het donker, geen licht, TV  en geen kachel meer. Vandaag een hele mooie rit gemaakt en de lucht is ook weer helemaal opgeklaard.er staan hier 20 campers, allemaal Duitsers waar wij als enige Nederlanders tussen staan.

18 september 2021 dag 11
Na 4 vergeefse pogingen hebben we uiteindelijk een plekje gevonden midden in het dorpje Argenbuhl bij een turnhal en speeltuin. Staan helemaal alleen lekker rustig dus en nog satellietontvangst ook, mens wat wil je nog meer. Kunnen we het nieuws zien vanavond. We hebben ook nog even een ommetje gemaakt door het dorpje, daar was net een trouwerij aan de gang.

19 september 2021 dag 12
Vandaag een rit langs de Bodensee gemaakt. Ontzettend druk was het daar, zijn we helemaal niet gewend deze vakantie. Files in beide richtingen, niet echt leuk. Wel aardig landschap en het weer was ook uitstekend, licht bewolkt met periodes met zon. We rijden nu richting Titisee door het mooie golvende landschap van het Schwartswald. We zijn aangeland in Donauschingen vlak bij de bron van de Donau en gelijk bon het te regenen. Niet zeuren, het is de gehele dag mooi weer geweest. De samen stroming van de Breg en de Brigach is volgens de plaatselijke aanname de bron van de Donau. Dit is de enige rivier in Europa die van west naar oost stroomt. Hij komt na 2829 km bij Roemenië uit in de zwarte zee. We staan op een camperplaats vlak buiten het dorp Aach.

20 september 2021 dag 13
Na een prachtige tocht door het Schwartswald over smalle en steile weggetjes komen we aan in Nordrach. De CP is aan de rand van het dorp vlak naast een mooi oud slot en nog dichterbij een kerk met een kerkhof, dus hebben we vannacht rustige buren. Een oude vriend van ons noemde zo’n plekje altijd “stille recreatie”.

21 september 2021 dag 14
Plainfaing heet het dorpje in de Elzas, Frankrijk dus. De dag begon met mist maar al gauw klaarde het op en kregen we een smetteloze hemel te zien. Ook vandaag weer een hele mooie route door het zwarte woud. Dit is een keurige CP met een slagboom ervoor. Betalen was nogal moeilijk maar nadat ik mijn charmes had losgelaten op een aardige Franse dame kregen we het toch weer klaar om onze pegelanten kwijt te raken en konden we een plekje zoeken. Er staan 11 Fransen, 1 Duitser, en 1 Nederlander (wij). We staan in een cirkel dus dat wordt “gluren bij de buren” Twaalf hiervan hebben een hond in het formaat van rat tot kalf. € 8, = incl. stroom, water en afvoer, niet slecht.

22 september 2021 dag 15
Na zig te hebben gezagd door de Elzas zijn we aangeland op de “Grand Ballon” op 1424 meter hoogte kunnen we rondom kijken op de bergen en dalen, heel leuk. Het zonnetje doet z’n best maar door de harde wind en de hoogte is het niet prettig om buiten te zitten helaas, 13 gr. tijd voor onze L&D. Na een bochtig weggetje zijn we aangekomen in Bourbach-ç-Haut in de bergen. Nog net 1 plekje vrij op de CP. Meer als genoeg dus voor ons.de rest is ingenomen door personenauto’s. We hebben wel een mooi uitzicht. In verschillende dorpjes, waar we doorheen reden vandaag, stonden her en der grappige poppetjes langs de weg in allemaal verschillende situaties.

23 september 2021 dag 16
Heel laat aangekomen in Villers-Lac, hier blijven we vannacht slapen. Het is een mooi plaatsje in het park aan de rivier, samen met 4 Franse camperaars. Vandaag een schitterende route gereden door de Elzas en de Comté. Je kunt vanaf deze CP een rondvaart maken over het meer, zij het niet dat de waterstand heel laag is en je zou alleen maar pootje kunnen baden.

24 september 2021 dag 17
Een mooi lunchplekje gevonden bij een van de zeven meren (meertjes). De dag begon mistig, 75 meter zicht. Maar na een uurtje werd het toch nog een stralende dag (zonnestralen). Overnachten doen we boven op de Col Cuvery 1178 m. 25 gr. was het dus een heerlijke dag en alleen maar zon.

25 september 2021 dag 18
Weer een mooie, niet te lange, tocht vandaag en we belanden op een CP bij een camping aan de Saone bij Gray. Het blijkt dat we ca. 25 jaar geleden hier ook al eens hebben overnacht. We besluiten om een rustdag in te lassen, morgen gaan we hier blijven staan. Lekker rustig.

26 september 2021 dag 19
Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.

27 september 2021 dag 20
Saint-Die-des-Vosges. Het was de bedoeling om bij deze CP buiten de deur te gaan happen aan de overkant van de weg, helaas ging dat restaurant al om 5 uur dicht. In het dorp was nog wel een restaurant open maar dat was geen optie, te ver lopen voor Gepke. Maar gelukkig had Gepke genoeg ingrediënten in huis om zelf een hapje op tafel te toveren. Morgen gaan we verder richting het noorden.

28 september 2021 dag 21

Door een prachtig mooi landschap, heuvels en dichte bossen zijn we aangekomen aan het “canal de la Marne au Rhin” in Hesse. Hier gaan we lunchen en dutten en dan weer verder. We hebben er even flink aan getrokken. Eerst door Frankrijk naar Saarbrucken en vandaar richting Trier. Waarna we Luxemburg inreden. Direct over de brug in Mertert en hele lange zeer drukke weg met wel 50 tankstations zij aan zij aan beide kanten van de weg. Drukke business hier, maar ja, goedkope brandstof he. Achter een van die tankstations was een gratis CP gesitueerd. Het is niet zo duidelijk aangegeven zodat we er eerst aan voorbij reden. Toch blijkt het een uitstekend plekje te zijn alleen voor de stroom moet je betalen. Het was een vermoeiende maar mooie dag. Morgen nog even goedkoop tanken en dan door Luxemburg en België terug naar Nederland.

29 september 2021 dag 22
Mist, regen en hagel vandaag, we komen weer dichter bij Nederland. Maar, dat moet gezegd, ook behoorlijke perioden met zonneschijn. We zijn aangekomen in Blégny, iets oostelijk van Luik. We staan op de P. van de Blégny kolenmijn. Dit is nu een museum, normaal te bezoeken maar nu vanwege Corona gesloten. Prima plekje.

30 september 2021 dag 23
Gisteravond had ik 2 jetons in de automaat gegooid in de verwachting dat ik 2×12 uur stroom zou hebben, niet dus. Kon ik ’s nachts om 3 uur in m’n pyjama (koud) nog bijvullen. Vandaag eerst naar Hoogvliet voor een bezoekje aan Gepke haar zus Ria. Daarna door naar dochter Anita in Arnhem. Hier blijven we morgen de gehele dag en gaan dan zaterdag door naar Zuidhorn. We hebben even weer geproefd aan de files hier in Nederland.

31 september 2021 dag 24
De cirkel is rond, we zijn weer thuis. “Home Sweet Home” met veel plezier kijken we terug op deze vakantie.