2011-1 Noorwegen.

Hirtshals zaterdag 2 juli.
Nadat we van boord reden na onze terugkomst uit ijsland zijn we gaan wachten op onze assistenten Aly & Roelof, zij stonden helemaal achter op de ferry, dus dat duurde bijna een uur voor ze eraan kwamen rijden. Afgesproken was dat zij een deel van onze overbodige lading mee naar huis zouden nemen, Dat scheelt toch gauw 100 Kg op onze toch al afgeladen camper. Als we weer terug zijn van onze reis naar Noorwegen halen we het weer bij hun op in Echten.

Na bij ons in de Camper de lunch te hebben gebruikt vertrekken ze richting Nederland. We hebben op onze IJslandreis uitstekende assistenten aan hun gehad en het was bovendien ook nog heel gezellig om samen te werken.

Als we ze uitgezwaaid hebben gaan wij richting het kantoor van de Fjordline.

We willen proberen om onze tickets voor de overtocht naar Kristiansand over te boeken van morgennacht naar vannacht.

Helaas blijkt het niet mogelijk, dus we moeten vandaag en morgen onze tijd besteden in Denemarken.

We volgen een stukje margariten route in oostelijke richting en maken bij Aalbaek dankzij het prachtige weer een lange strandwandeling. Daarna rijden we door naar het uiterst noordoostelijke puntje van Denemarken en parkeren de car in het centrum van Skagen. Het is er razend druk want we vallen met de neus in de boter er wordt dit weekend een “folks Festival” gehouden. in de vissers- en jachthaven  is het een gezellige boel. Allemaal terrasjes vol met mensen, overwegend visrestaurants waar men zich het vuur uit de sloffen loopt om aan de massale eetlust van de feestgangers te voldoen. Op en bij de jachten hebben de eigenaren zelf terrasjes gecreëerd waar grote bakken met garnalen worden verorberd maar vooral vloeit er veel bier.. In een grote feesttent treden diverse folks bands op, kortom het is een gezellige bende.

Op onze parkeerplaats staan meerdere campers, en bij navraag begrijpen we dat we hier rustig mogen blijven overnachten.

Skagen, Zondag 3 juli.
Vannacht hebben we nagenoeg geen overlast gehad van de muziek, om 12.00 uur was het afgelopen. Vanmorgen begonnen ze om 9.00 uur alweer overnieuw.

Eerst een paar broodjes gehaald bij de warme bakker en toen aan de rit. Langs de kust naar Frederikshaven, daar weer een strandwandeling gemaakt vervolgens naar Hjorring, waar we door het uitgestorven centrum hebben gewandeld. Het is geen indrukwekkend stadje evenals Hirtshals trouwens. Daar heeft Gepke op een plaatsje aan de vissershaven een warme hap voor ons geproduceerd. en na een paar luie uurtjes hebben we ons aangemeld voor de overtocht. twee uru en vijftien minuten duurde de overtocht op de catamaran. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt in de taxfree shop mijn drankvoorraad aan te zuiveren, in IJsland was daar een behoorlijk gat in geslagen.

Kristiansand, Maandag 4 juli

Tegen drieën kwamen we vanmorgen aan en al snel mochten we van boord rijden.Ik had “Bob” al geprogrammeerd op een overnachtingsplek hier ergens bij een jachthaven, een kwartiertje rijden en daar stonden we op een vrijwel leeg wat rommelige parkeerplaats, waar ’s winters de boten werden geparkeerd.  Binnen tien minuten lagen we in bed, toch wel vermoeid. We werden dan ook pas om negen uur wakker.
Direct als je de stad uitrijdt overvalt je al de prachtige natuur van Noorwegen. We volgen zoveel mogelijk de  kustlijn, In Farsund zijn ook wat festiviteiten waar we kort een bezoekje aan brengen. Uiteindelijk komen we terecht in een piepklein vissershaventje vlakbij Lista Fyr. We rijden de smalle betonstrook op die langs de strekdam ligt, bijna aan het eind heeft een vissersman z’n kleine bootje op de helling getrokken en is met onderhoud bezig van het scheepje. Als ik een praatje met hem maak en vraag of we hier mogen overnachten mag dat van hem, voor 1 nacht wel te verstaan. Als Gepke hem later een doos Hollandse Jodenkoeken aanbied die we over hebben van onze relatiegeschenken voor IJsland, mogen we ook wel 3 nachten blijven staan. Het is heerlijk zonnig weer dus maken er gebruik van om in onze luie stoelen een uiltje te knappen om de verloren nachtrust in te halen.

Egersund, Dinsdag 5 Juli.

Via de smalle weggetjes, vaak met gravel, rijden door de prachtige natuur van Vest-Agder. Hoge imponerende bergen en dito dalen maken grote indruk op ons.Niet dat dit voor ons de eerste keer is dat we hier rijden maar toch is het net of het weer nieuw voor ons is. We krijgen er niet genoeg van en doen dan ook heel rustig aan. Uiteindelijk parkeren we op een P. bij de haven van Egersund. Het was weer een mooie dag met lekker zonnig weer. Wat wil je nog meer.

Lauvvik, Woensdag 6 Juli.
De kustweg E44 vanaf Egersund naar Stavanger is niet zo heel indrukwekkend. het is een kilometers brede vlakke strook land met hoofdzakelijk veeteelt. Bij Bryne werden we geconfronteerd met een Tolweg. Geld betalen was niet mogelijk, alleen met een autopass mochten we er door rijden. Moeilijk om aan informatie te komen. uiteindelijk kregen we in het gemeentehuis van Bryne een uitdraai van hoe we hier gebruik van konden maken. Je moet je namelijk via www.autopass.no aanmelden voor een bepaalde termijn dat je hier in Noorwegen rondrijd. in ons geval moest ik 300 NOR betalen met behulp van m’n creditcard. Dan konden we de gehele periode vrij door die poortjes heen rijden.

In Stavanger zijn we eerst naar de haven gereden omdat we een ferry tocht willen maken over de Lysefjord naar Lysebotn, we konden daar wel reserveren maar het vertrek was vanuit Lauvvik. Het centrum van Stavanger is heel leuk, gezellige winkelstraten met overwegend oude houten huizen en winkels. Na een paar uurtjes daar te hebben rondgelopen zijn we door gereden naar het vertrekpunt van de ferry in Lauvvik, waar we op de parkeerplaats hebben overnacht. voor het slapen hebben we eerst nog een leuke wandeling gemaakt langs de fjord en via een bruggetje naar een piepklein eilandje. hier stond een huisje op. Een visser die daar stond vertelde ons dat het eilandje al vanaf 1700 in bezit was van zijn familie en hij was de nu de achtste generatie.

Setesdal. Donderdag 7 Juli.
De zon stond al vroeg boven ons hoofd te schijnen, dus dat beloofde een mooie dag te worden. Inderdaad was de 3 uur durende tocht over de Lysefjord een grandioze belevenis. Op een paar klapstoeltjes op het voordek gezeten, genoten we van een van de mooiste fjorden van Noorwegen. Nu keken vanaf het water van onderen op naar de Preikestolen, waar we jaren geleden al eens bovenop hadden gestaan. Zeshonderd meter boven ons zien we het plateau van 25 bij 25 meter boven ons uitrijzen, heel indrukwekkend. Bijna aan het eind van de 41 km lange fjord kijken we ook nog tegen de Kjerid. dat is een grote steen die klem zit in een kloof hoog boven het water. Het is een dankbaar foto object om daar op te gaan staan en een foto van je te laten maken. Het is echter een wandeling van zo’n 10 uur heen en terug en dat vinden we net even te lang, helaas moeten we dat dus overslaan, geen foto dus! direct nadat we in Lysebotn van boord rijden gaat de weg via 27 haarspeldbochten omhoog naar de hoogvlakte. Daar is het puur genieten van de woeste ruige natuur. Kale door de gletsjers rondgeslepen bergen, Meertjes met glashelder water en woeste bergbeekjes, we krijgen er niet genoeg van. Uren rijden we door dit prachtige landschap totdat we uiteindelijk uitkomen in het Setesdal. Daar rijden we nog een flink eind door naar het noorden totdat we bij een parkeerplaats komen bij een prachtige waterval. Er staan reeds een aantal campers en we besluiten dan ook om hier ook maar te overnachten. We komen op een gegeven moment tot de conclusie dat we op deze plaats jaren geleden ook al hebben overnacht.

Odda. vrijdag 8 juli.
We blijven de E12 volgen en bij Berdalen maken we een leuke bergwandeling van ongeveer 1,5 uur, wel vermoeiend maar toch is het heerlijk ontspannend om zo in dit prachtige landschap rond te lopen.. we maken er vandaag niet zo’n lange route van en omstreeks vier uur kwamen we in Odda aan. Bij de haven stonden een tiental campers waar we ons bij hebben aangesloten. In het Toeristen kantoor wisten ze ons te vertellen dat het toegestaan was om daar 1 nacht te staan. In het Toeristen kantoor hebben we de prepaid kaart voor de tolwegen via internet in orde gemaakt, nu kunnen we met een gerust hart verder.

Gaupne. zaterdag 9 juli.
Aan de westzijde van de Hardangerfjord langs naar Vines gereden, daar met de pont overgestoken. Dit hele gebied heeft kennelijk een gunstig klimaat want er is hier enorm veel fruitteelt, kersen, aardbeien enzovoort. bij Kaupanger geprobeerd een plaatsje voor de nacht te scoren, maar dat lukte niet. onderweg kwamen we veel wielrenners tegen, het leek wel de Tour de France, Maar was toch waarschijnlijk toch een tourtocht voor wielrenners omdat ze ons in veel kleine groepjes verdeeld tegemoet kwamen. In Gaupne vonden we uiteindelijk bij een soort jeugd, of activiteitencentrum een plaatsje op de grote parkeerplaats. Er stonden reeds twee campers. Later op de avond werd het druk in het centrum er was vermoedelijk een feest aan de gang in het centrum, Veel jeugd hing er rond, maar we hadden er geen last van.

Piligrimsteia. zondag 10 juli.
Over de Jotunheimen naar lom, een heel toeristisch plaatsje, en vandaar via Otta naar Dombas. Toen over de Kale hoogvlakte Dovrefjell. Hier vonden we een plaatsje bij een riviertje samen met een stuk of tien andere campers. Heerlijk rustig. We hebben er nog een leuke wandeling door het toendra-achtig landschap gemaakt. Het is een eenzaam onbewoond gebied maar daardoor wel heel fascinerend.

Flakk, maandag 11 juli.De E6 gevolgd via Oppdal, Berkak, Storen naar Melhus, hier zijn we een zijweggetje ingereden om een overnachtingplaats te zoeken. Via allerlei smalle weggetjes kwamen we uiteindelijk terecht bij een heel klein haventje even voor Flakk. Dat is een ferryhaven om de Trondheimfjord over te steken. eerst stonden we er alleen maar later kwamen er nog drie Duitse campers uit Leer bij ons staan.

Steinkjer. dinsdag 12 juli.
Nog een stukje E6 gereden tot aan Steinkjer, hier vandaan gaan we de N17 volgen langs de kust. Dit betekend dus veel pontjes. De vorige keer hebben we vanuit het noorden een stuk van deze route al eens gereden. Hij is werkelijk prachtig, alleen het schiet niet op. Van zeven ferries moeten we gebruik maken, ze duren 20 minuten maar soms zitten we er ook een uur op. ’t is wel heel afwisselend. Maar het uitzicht over de fjorden en de oceaan is fantastisch.

Sandnessjoen. woensdag 13 juli.
Het gaat niet snel, maar het is dan ook Vakantie. Sandnessjoen is een redelijk grote havenplaats en zoals meestal is er aan de haven altijd wel een plaatsje te vinden. Pal aan het water op de kade staan we met een andere camper. Een wandeling door de stad is gauw gemaakt, er is niets te beleven, een ingeslapen centrum is nooit leuk, maar we vermaken ons wel.

Morsvikbotn. donderdag 14 juli.
Na een prachtige afdaling vinden we een parkeerplek waar we een schitterend uitzicht hebben over de Fjord, hier blijven we vannacht. Later komen er nog meer campers, o.a. een stel Belgen waar we een praatje mee maken, eerst wilden ze door rijden maar toen we vertelden dat wij hier bleven slapen gingen zij hun camper ook op blokken recht stellen.

Saltstraumen,  vrijdag 15 juli.
De saltstraumen is een nauwe doorgang naar een grote fjord. Hierdoor ontstaat er een enorme getijden stroming. Even over de brug weten we een overnachtingplaats voor campers. Maar het is er een drukte van belang (was te verwachten) en het kost nu € 20,= per nacht. We rijden dan ook terug de brug over en slaan een smal gravelweggetje in. Hier vinden we aan het eind een leuke plaats aan het water. Er staan reeds een paar campers. Veel mensen komen hier vissen op Kabeljauw als het opkomend tij is. Tegen middernacht staan er wel 25 mensen langs het water en proberen een visje te verschalken, veel word er echter niet gevangen constateren we.

Narvik. zaterdag 16 juli
De Foslfjord overgestoken met de pont en toen de E6 verder gevolgd richting Narvik. 10 km eerder was er bij een gedenkteken van de verovering van Narvik door de Duitsers een mooie parkeerplaats waar we uiteindelijk met wel 17 campers hebben overnacht. Kregen een SMS’je van Tjerk en Anita dat ze in Kiruna staan en dat ze morgen vroeg rondom 12.00 uur op de A6 ten noorden van Narvik denken aan te komen. we SMSén terug dat we daar op hun zullen wachten.

Andenes. zondag 17 juli.
Niet om 12. maar reeds om 11 uur kwamen ze er aan rijden, dus dat was een hartelijk weerziens, Daarna doorgereden naar een grote parkeerplaats waar we samen gezellig de lunch hebben verorbert. Er was natuurlijk veel bij te praten. Besloten werd om door te rijden richting Andenes op de Vesteralen of eventueel eerder een plaats voor de nacht te zoeken. Uiteindelijk is het toch gelukt om de camping in Andenes te bereiken.

Andenes. Maandag 18 juli.
De kinderen zijn vanmorgen op Whale Watching safari gegaan, wij zijn niet meegegaan omdat we elk jaar al zoiets doen in IJsland. daar komt bij dat het hier ruim 1 x zo duur is als in IJsland. We gaan daarom een paar boorschappen doen en vervolgens lekker luieren in de zon op de camping.

Stokmarknes. Dinsdag 19 juli.
We hebben de Vesteralen verlaten en zijn via Sortland gereden. Daar hebben we het eiland Langoya verkend. Schitterende route met die spitse bergtoppen op de achtergrond. als we de grote en hoge boogbrug van Stokmarknes over rijden zien we links van de weg een heerlijk plekje waar we blijven voor de nacht, Het zonnetje schijnt zo lekker dat we de rest van de dag zitten te zonnebaden, lezen en luieren.

Hennigsvaer. Woensdag 20 juli.
Met de ferry over naar Fiskebol en dan via Svolvaer naar Henningsvaer, een erg leuk vissershaventje met veel toeristische bezienswaardigheden. Iets buiten het plaatsje vinden we naast een brug een prachtig plekje. Dieuwke & Mats zetten hun tentje op op een bemost plateau een eindje de berghelling op, heel romantisch met een prachtig uitzicht over de baai.

Moskenes. Donderdag 21 juli
onderweg nemen we nog een afslag naar Nusfjord, een prachtige maar smalle en bochtige route. het blijkt een erg klein vissershaventje te zijn wat is uitgeroepen als museumdorp, a la Orvelte. Vandaag weer een camping want we moeten weer eens een douche nemen. we zitten hier bijna op het zuidelijkste puntje van de Lofoten. van hieruit vaart er een ferry naar Bodo. De kinderen gaan morgen een bergwandeling maken en de dag daarop gaan ze vermoedelijk met die ferry naar de overkant. Wij hebben besloten om niet mee te wandelen maar de terugreis naar Zuidhorn aan te vangen. Deze camping hier is erg mooi gelegen met uitzicht over de zee, maar het is wel wat winderig zodat we onze warme maaltijd genieten buiten op een bankje  met een dikke jas aan.

Lødingen. Vrijdag 22 juli.
Na roerend afscheid hebben genomen vertrekken we. Eerst rijden we echter nog 5 km door naar A. verder naar het zuiden kun je niet hier op de Lofoten. Ook dit dorpje is inmiddels een openlucht museum dat geheel in het teken staat van de stokvis. Het is er razend druk, op de parkeerplaats staan zeker tien bussen en wel honderd auto’s. Honderden mensen lopen er rond. Lange rijen staan er voor de huisjes en werkplaatsen waar een geweldig mooie verzameling gebruiksartikelen zijn uitgestald. Je krijgt een goede indruk hoe zwaar het vissersleven hier moet zijn geweest en kennelijk nog steeds is, want overal zie je grote rekken met stokvis staan. Een interessant gebeuren maar jammer dat het er zo druk is. vervolgens rijden we weer naar het noorden, we willen nog een flink stuk rijden vandaag. Bij Fiskebol slaan we af richting Narvik over de nieuwe weg die nog niet op mijn 20 jaar oude kaart staat aangegeven. Een snelle weg is dat wel met veel tunnels soms van wel zes km lang. We slaan ons kamp op bij de ferryhaven.

Umbukta fjelstue. zaterdag 23 juli.
De E6 is toch wel wat anders dan de smalle weggetjes op de Lofoten, het schiet lekker op terwijl het landschap schitterend is. Wat niet zo schitterend is is het weer, de gehele dag regent het. Maar ja, we willen vandaag wat kilometertjes maken dus dat is niet zo heel erg. bovendien hebben we gehoord dat het in Nederland ook regent, dat maakt het wat gemakkelijker te dragen. In Mo I Rana rijden we wat rond om te kijken of we ergens een plekje kunnen vinden. Nou vergeet het maar, daarom zoeken we de E12 op richting Zweden. Even voor de grens vinden we aan een zijweggetje een goed plekje voor de nacht. Niet veel later komt er een Volkswagen busje bij ons staan met wat jongelui die een kampvuurtje gaan stoken. Wat niet hun bedoeling is is dat de rook in onze richting waait. ze komen hun verontschuldiging aanbieden en zeggen data we ons dakluik hebben open staan. Prettig om te weten, die gaat dus gauw dicht.

Almsele. zondag 24 juli.
Ongemerkt zijn we de grens met Zweden overgestoken. Dit merken we als we bij een “bush” winkeltje inkopen gaan doen van onze laatste Noorse kronen. Niets van gemerkt. Weer allemaal regen vandaag, behalve als we het dorpje Hemavan binnen rijden, dan is het opeens droog. Dat komt goed uit want er wordt een erg gezellig zondagsmarktje gehouden. We kijken er een uurtje rond, het is echt een wereldje hier van eland jagers en vissers, alles staat in het teken van deze takken van sport. Het landschap begint hier wel een beetje eentonig te worden, bossen, bossen, meertjes, bossen en nog eens bossen. Uiteindelijk word ons zoeken beloond. We slaan een bospad in en komen uit bij een heel mooi plekje aan het water.

Svartvik, maandag 25 juli.
Nog meer bossen en meertjes vandaag maar het is overwegend droog dat scheelt. Via de N348 komen we bij örnsköldsvik eindelijk bij de Botnische Golf uit. We rijden door naar Sundsval, waar we bij Mc Donalds onze mails checken. zo’n 10 km verder vinden we een plekje aan het water bij Svartvik. het is een parkachtig gebied bij een historische scheepswerf annex treinstation. we staan er met zo’n 15 campers en er komen er steeds meer bij.

Stockholm, dinsdag 26 juli.
Eindelijk weer een stuk snelweg, niet dat we daar nu zo gek op zijn, maar het schiet we lekker op. veel is er niet te vertellen over het landschap, behalve dat het mooi is. Veel water, maar ja we rijden dan ook langs de kust, Veel bos en overal staan van die mooie houten huizen, meestal rood geverfd maar ook wel okergeel met donkergroen geverfde kozijnen. We hebben er al een paar voor ons zelf uitgekozen, jammer dat ze zo ver van Zuidhorn af staan. Heel vaak zien die huizen er erg onbewoond uit. vermoedelijk zijn dat vakantie huizen van de mensen uit de st
ad. rond half vier kwamen we aan op de camperplaats van Stockholm. Er is plaats voor 60 campers, gelukkig stonden er nog maar 59, dus we hadden geluk. Het terrein ligt op een eilandje bij een jachthaven. alles ziet er wat rommelig uit maar de toiletten zijn schoon. De prijs, € 23,= voor een nacht zonder elektriciteit is niet echt laag te noemen. Maar we zitten op loopafstand (3KM) van het oude stadcentrum.(Gamle Stan). omdat het vandaag een erg warme dag is, gaan de luie stoelen uit de kast en wordt er verder de rest van deze dag alleen maar geluierd.

Stockholm, woensdag 27 juli
Deze dag begint ent zoals die van gisteren is beëindigt met luieren en lezen. Maar om 11.00 uur gaan de wandelschoenen dan toch eindelijk aan. Langs het water met een schitterend uitzicht op de kleurige huizen aan de overkant kuieren we naar het centrum. Aan de kade liggen allemaal oude schuiten in diverse formaten. De meesten zijn, met meer en minder succes, verbouwd tot woonboot. er zijn zelfs een paar grote die het tot hotel hebben geschopt. Stockholm centrum hadden we al eens bezocht, maar het blijft toch een interessante stad. We sjokken in de warme zon door de smalle straatjes en belanden op het plein voor het koninklijk paleis. Het is bijna 12.00 uur dus tijd om de wachtposten met militair vertoon af te lossen. Zelfs een heus fanfare orkest loopt mee om de boel op te vrolijken. Wij beiden zijn zo slim om in de schaduw op het voetstuk van een pilaar te klauteren, hier kijken we over de hoofden van de massale mensenzee heen te kijken. Veel begrijpen we niet van het ceremonieel, maar het gebeurt allemaal met strakke afgemeten passen, en handen die op de kolven van de geweren kletsen. We wachten het einde niet helemaal af maar duiken opnieuw de steegjes in. Daar ontdekken we een klein Pizza/Kebabtentje. heerlijk op een rustig binnenplaatsje genieten we van een eenvoudige maar heerlijke zuidelijke maaltijd. Met de Metro terug? dat is beneden onze stand, dus gaan we lopen. We genieten nog va een heerlijke leesavond in het zonnetje.

Varnamo. donderdag 28 juli.
Lekker opgeschoten vandaag, naar schatting 500 km gereden. Maar het was dan ook allemaal snelweg. Achter de Burger King een plekje gevonden voor de nacht. Konden we gelijk wat patat halen voor bij onze huisgemaakte gehaktbollen. Best lekker hoor.

Plön. vrijdag 29 juli.Richting Helsingborg gereden met de bedoeling daar de ferry naar de overkant te nemen. Maar het mannetje in onze TomTom dacht daar anders over, Hij gaf aan dat de weg via Malmo en dan de brug over naar Kopenhagen sneller was. En wat doen wij als gezagsgetrouwe mensen dan? Juist ja, over de brug. maar eerst hebben we nog een sightseeing uitvlucht gemaakt. Bij Vaderstad verlieten we de E4 en via de 50 de toeristische route gereden. Bij Rok hebben we de grote runensteen bekeken. In die steen heeft een vader het verhaal van de reizen van z’n zoon in runentekens uitgekapt, heel interessant. Vervolgens  reden we langs de klooster ruïne van “Alvastra” die vlak bij het grote meer “Vattern” ligt. Toen via Odeshog en bij Stava weer terug op de E4.
Een hapje eten op de camperplaats in Farø, waar het een drukte van belang was. Hier besloten we om door te rijden naar Plön in Duitsland. Hier wisten we een leuke stelplatz vlak bij het kleine stadje. De Ferry van Rødby naar Putgarden gaf wat vertraging maar uiteindelijk waren we toch om vijf uur op plaats van bestemming, zodat we voor sluitingstijd van de winkels nog even de benen konden strekken in de winkelstraat, (niets gekocht)

Leer. Zaterdag 30 juli.

We zijn vandaag weer via Gluckstadt gereden om de drukte rondom Hamburg te vermijden. Het schoot lekker op en om een uur of 4 stonden we op de “Grosse Bleiche” in Leer. We troffen het want er was een havenfeest aan de gang met heel veel oude schepen en door de gehele stad was er een rommelmarkt. Overal was er muziek Shantykoren e.d. Heel erg gezellig.
’s Avonds omstreeks 11.00 uur zijn we nog weer aan de wandel gegaan en we troffen het want in een soort parkje nabij de haven traden diverse amateur muzikanten en zangers op, een heel gemoedelijk sfeertje, Een leuke afsluiting van deze vakantie.

Zuidhorn. 31 juli.

Van Leer naar Zuidhorn is het maar een uurtje rijden, dus voor de koffie zaten we weer in ons eigen huis. Vanzelf wordt het dan een drukke dag verder, alles moet uit de camper. De tuin was een chaos, onkruid van tachtig cm hoog, 15 wasmachines vol en ga zo maar door.Maar dat is het resultaat als je zolang van huis gaat. We hebben het er voor over want het was weer een grandioze vakantie in die noordelijke landen.

Noorwegen. We blijven het het mooiste land van de wereld vinden. (tot nu toe)