2022-1 Noorwegen

20 juli 2022 dag 1

Zo, we zijn aan de rit. 9.00 uur stonden we klaar. Eerst een bakkie en weg. Nu kwart voor een vinden we een plekje even voorbij Bremerhaven met een klein beetje schaduw. Buiten is het 30 gr. binnen 22 gr. Tropische dag dus. Zojuist de ferry opgereden (17.00) in Wischhafen, we maken hier de oversteek van de Elbe naar Gluckstadt. Daarna gaan we op zoek naar een CP. Het modderige water van de Elbe nodigt niet uit tot een rondje zwemmen. (Was ik toch al niet van plan). We zijn hier al diverse keren overgestoken, van de vorige keren herinneren ons nog de gele WC-eendjes in de constructie van een van de pijlers, ze zijn er nog steeds. Uiteindelijk zijn we aangeland op de camperplaats in het centrum van Wilster een dorpje in Sleeswijk-Holstein direct over de Elbe. We gaan vanavond het dorpje nog even verkennen.

21 juli 2022 dag 2

Een leuke rit over de lokale wegen van Sleeswijk-Holstein de grens met Denemarken overgestoken en ook daar de landwegen aangehouden behalve het laatste stuk naar Frederica. Daar weten we in de haven een grote camperplaats. Direct aan de koffie natuurlijk. We hebben uitzicht over de haven met in de verte de grote brug waar we morgen over gaan. Het is een grote CP, ik schat dat er reeds 40 campers staan en het is nog niet vol. Het was de hele morgen wat miezerig weer maar na de middag klaarde het op en zagen we waarachtig het zonnetje af en toe even om het hoekje gluren. En konden we nog lekker een paar uurtjes buiten genieten. Er werd veel gevist maar weinig gevangen.

22 juli 2022 dag 3

De dag begon met regen maar toen we om negen uur reden brak de lucht open en toen we over de brug over de Sont naar Malmö reden was het stralend weer (zonnestralen). Om 4 uur arriveerden we op een prachtig plekje, “Lomma Beach” een kleine parkeerplaats aan de oever van de Sont. Waar 4 of 5 kleine plaatsjes zijn voor o.a. campers. Na wat geharrewar lukte het ons een plaatsje te bemachtigen. Een na ons komend (onsympathiek) Duits koppel begon direct zonder begroeting te mopperen omdat er een personenauto geparkeerd stond op een heel mooi plekje waar zijwilden gaan staan. Ze reden toen gelukkig door. Ze waren nog niet goed en wel weg of de personenauto maakte het plekje vrij. Toen zijn wij er gauw gaan staan. Nog een leuk contact gehad met een jong stelletje uit Zwitserland die hun mini tentje tussen de bomen hadden geplaatst, zij wilden in twee weken Noorwegen gaan bekijken want ze hadden niet meer tijd, jammer zeiden wij, eigenlijk heb je voor Noorwegen wel een jaar nodig.

23 juli 2022 dag 4

Pas om 2 uur zijn we aan de rit gegaan want we kregen bezoek van onze dochter Anita en haar man Tjerk. Zij zijn ook onderweg naar Noorwegen in hun campertje en we hadden hen gemeld waar we stonden. Gisteren tegen twaalven waren ze uit Arnhem vertrokken.  Heerlijk bijgepraat maar later zijn ze toch doorgereden want ze wilden nog wat kilometers maken vandaag. In eerste instantie zijn we via lokale wegen gereden, maar dat schoot niet op 30 en 40 km/u en soms een stukje 70, bovendien is het vlakke landschap niet bepaald interessant hier in zuid Zweden. Dus na Helsingborg hebben we toch maar de E20 gepakt. Bij Karadal zijn we terecht gekomen op den grote CP aan de zee. Daar hebben we dan ook nog een mooie maar korte strandwandeling gemaakt. Want Gepke is toch wat gehandicapt met haar rollator. Er staan 12 campers maar er kunnen wel 50 staan. Nog een leuk contact gehad met een Zweeds boerenechtpaar die met de auto een dag tochtje maakten. Ze konden nooit op vakantie daarom gingen ze af en toe een dag weg. Aardige lui.

24 juli 2022 dag 5

Hoysand is onze volgende bestemming. Onderweg hebben we geluncht op een mooie P. aan de E6 we kwamen tot de ontdekking dat we hier al eerder hebben gestaan want we zagen bij de toiletten een skelet van een walvis in een vitrine liggen die bij de aanleg van de weg gevonden was. Die plaats lag 77 meter boven NOP. De route wordt steeds interessanter, qua natuur, heuvelachtig en mooie rotswanden weerszijden van de weg. Hoysand is al Noorwegen en is een klein aardig havenplaatsje. Alleen Tom stuurde ons via een smal gravel weggetje er naartoe. Ook hier staan we weer op een mooi plekje aan het water met een prachtig uitzicht over de fjord.

25 juli 2022 dag 6

We rijden door de lange tunnel van Moss naar Horten onder de Oslofjord door, hiermee ontwijken we de drukte in Olso. De gehele dag krijgen we verschillende regenbuien op ons dak, waaronder een hele fikse. Maar goed we zitten droog. Eerst naar een CP in Honefoss gereden. Maar die ziet er erg ongezellig uit maar heeft wel goede voorzieningen. We tanken daarom bij, water en afvoer en besluiten om verder te gaan zoeken. Wel pin ik nog wat contant geld voor aankopen langs de weg als je niet kunt pinnen. Dat was maar goed ook want niet zo veel verder zijn er “Joardbaeren” te koop bij een kleine landwinkel. We weten dat die nergens zo lekker zijn als in Noorwegen. Tijdens de wandeling van de winkel naar de camper raken er een paar spoorloos. Mmmm. Ondanks de regenachtiger dag kunnen we tussen 4 en 5 toch nog even genieten van het zonnetje op een camperplaats in Nesbyen, waar we staan met nog een Nederlandse camperaar.

26 juli 2022 dag 7

Een rood vosje aan de kant van de weg zien als we weer verder rijden, hij/zij is erg mak zo te zien. We waren pas na de koffie vertrokken, ’t is vakantie nietwaar! Bij Ovdal een zijweg ingereden en zagen een paar hele oud voorraad schuren en 5 km verder ook nog een stafkirkje. Daarna ging de weg, na Geilo redelijk steil omhoog tegen de Hardangervidda.na dertig km zochten we een CP die niet bleek te bestaan dus. Komt vaker voor dat de coördinaten niet kloppen. Een eindje terug naar Haugastol en os daar aangesloten bij 5 andere campers op een P. ook prima. Dit is een uitgangspunt voor fiets- en wandeltochten langs een oude weg die gebruikt is voor de aanleg van de spoorlijn van Oslo naar Bergen. Een doucheje genomen daar waren we weer aan toe.

27 juli 2022 dag 8

Een heerlijk relaxte morgen gehad, genieten van de rust, de natuur en het mooie weer, om 13.00 uur kwamen Anita en Tjerk bij ons lunchen en daarna gingen ze de prachtige route naar Finse verkennen die ze morgen willen fietsen 27 km”one way” over een gravelweg langs de spoorbaan door de prachtige overweldigende natuur. Wij gaan ook aan de rit over de Hardangerfidda naar Eidfjord. Een adembenemende rit met spectaculaire uitzichten maar wel veel tunnels die soms als een spiraal door de bergen naar beneden voerde. Veel watervallen en Canyon ’s we kwamen ogen te kort. Echt genieten dus. In de haven van Eidfjord lag een groot cruiseschip van de Holland Amerika line, veel toeristen dus in het dorp waar we nog even een terrasje hebben gepikt, gezellig. Via de tunnel en rotonde in de berg waarna we met een lange brug de Hardangerfjord over reden. 5 km richting Ulvik  bij Bruravik vonden we een rustig overnachtingsplekje in de voormalige ferry haven. Al gauw werd ons voorbeeld gevolgd door nog twee andere campers. Een daarvan werd bewoond door 6 jongelui die gelijk hun zwempak aantrokken en een duik van de steiger namen. Ook groeiden er veel wilde frambozen, waar ik natuurlijk weer eens niet vanaf kon blijven.

28 Juli 2022 dag 9

Vanaf Bruravik een prachtige route gereden langs de Samlafjorden en de Hardangefjorden naar Nordheimsund, daar de weg nr.49 genomen. Een soms heel smalle weg waar onze spiegel nog een tik kreeg van een tegenligger, gelukkig zonder schade aan te richten. Landschappelijk een geweldige route waar we beide geweldig van hebben genoten. Bij Haga zijn een eindje op weg E7 richting Bergen gereden, na 5 km vonden we een prachtige CP aan de Trengerefjord. Hier konden we nog een paar uurtjes heerlijk van de zon genieten. Het is een heerlijke dag geweest geen wolkje aan de lucht en windstil.

29 Juli 2022 dag 10

We staan nu te lunchen aan het eind van een uitloper van de fjord na een enerverende tocht over een 3,75 m brede weg met tientallen tunneltjes, weg 569. Nu nog ca. 40 km en dan komen we weer op de E39 uit. Nog een leuke steen op een steiger gevonden.

30 Juli 2022 dag 11

Een ontzettend mooi plekje gevonden aan het water van de Sognefjord, wat is Noorwegen toch prachtig, we kunnen er maar niet genoeg van krijgen. Met de ferry overgestoken van Oppedal naar Lavik. Ook weer een hele smalle weg zo’n 100 km van Dale naar Romarheim. Grandioze dag vandaag.

31 Juli 2022 dag 12

Koffie stop gevonden in de haven van Floro. Met mooi uitzicht op de bootjes. We kijken hier richting IJsland. Daarna een mooie tocht via Sveigen, Alfoten en Isane naar de ferry over de Nordfjord. Dan naar Nordfjoreid waar we een overnachtingsplaatsje vinden op een P. Vlakbij zien we een pizzeria, waar we een heerlijke pizza bestellen die we in de camper opeten. Morgen denken we richting Alesund te gaan rijden.

1, 2, en 3 Juli dag 13, 14, 15.

Helaas, helaas hebben we moet besluiten om deze prachtige vakantie voortijdig af te breken. Gisteravond kreeg Gepke plotseling veel meer pijn in haar linkerbeen en was ze ook af en toe nogal verward. We besloten dan ook de volgende morgen, vandaag dus, rechtstreeks naar huis te rijden. Ruim 1900 km hebben we in 3 dagen gefikst. Ook onderweg kreeg ze nog diverse malen een delier. ’s Avonds laat kwamen we in Zuidhorn aan waar de kinderen en kleinkinderen reeds op ons zaten te wachten, een hele consternatie vanzelfsprekend. De volgende morgen de huisarts erbij die constateerde dat ze blaasontsteking had. Tegen de middag verergerde de situatie en is ze rond het middaguur naar het ziekenhuis gebracht met een ambulance. Daar werd geconstateerd dat ze ook een zware longontsteking had. Dat was de oorzaak van het delier. Na 12 dagen mocht ze weer naar huis. Een droevig slot van een fantastische vakantie.